Kultura v době covidu

Umělci do výloh, obecních rozhlasů nebo školek. Divadelní dobrodruh a principál souboru Cirk La Putyka Rostislav Novák adaptuje kulturu na éru v době covidu.

Kultura v době covidu
Rostislav Novák | Tomáš Novák týdeník HROT

Na domovské scéně v prostoru holešovických Jatek78 vidělo jen v roce 2019 jejich 296 představení zhruba 68 tisíc diváků, jejich akrobaty si oblíbili nejbohatší Češi i významné nadnárodní korporace, kterým adrenalinová vystoupení rozzářila nejednu firemní akci. Díky tomu se z velké části (z cca 80 procent) byli divadelníci schopni financovat z vlastních zdrojů. 

Teď ale Rostislav Novák, činorodý herec, choreograf a režisér, vymýšlí, jak sehnat peníze, udržet herce pohromadě a v pracovním rytmu a celý rozjetý vlak jménem Cirk La Putyka udržet na kolejích i v době, kdy už několikátý měsíc divadelní hlediště zejí prázdnotou. 

„Je tu třeba projekt obecních rozhlasů. Známí umělci se rozjedou do všech koutů země a ve vesnici zazpívají místním. Přivezou jim kulturu přímo domů. Také starostové mají fondy na kulturu, které teď nemají kam investovat. Za jeden den můžeme výkonných umělců poslat třeba sto. Nebo rozjíždíme projekt kultura do školek a prvních tříd. Na rozdíl od vyšších tříd základních škol fungují. My vezmeme manéž a přivezeme ji dětem. A pak jsou tu už zmiňované vitríny. Tímhle sice neuživíme company, ale uživíme alespoň jednotlivce, než se otevřou divadla. Hledáme alternativy, jak se adaptovat,“ vysvětluje.

Roční obrat La Putyky činí v normálních časech kolem 30 milionů. Vedle toho Jatka78 utrží dalších 30 milionů. Většinu toho pokryje divadlo vlastními zdroji, zejména vstupným. Díky tomu je z 80 procent soběstačné. Zbytek tvoří veřejné dotace. Na české divadlo jde o nevídaný poměr. Teď je ale situace jiná a Novák hledá nové modely, jak projekty financovat. 

Loni se divadlu podařilo sehnat finanční podporu od velkých firem, ale i od samotných diváků. Ti za jeden večer během prvního streamingu na jaře po lockdownu poslali půl milionu korun. 

„Ale tenhle rok bude jiný. Všichni jsou opatrnější, tuší, že se to bude táhnout. Teď už vidíme, že získat půl milionu korun, ať už skrze partnera, nebo crowdfundingem, bude stokrát náročnější než loni,“ říká divadelník.

Celý rozhovor s Rostislavem Novákem o kultuře a životě v dobách covidu čtěte v aktuálním vydání týdeníku Hrot, které vychází v pondělí 1. února.

Týdeník hrot

  • Bankrotáři: paralely příběhů Bárty a Mičky
  • Zabal to, Warrene! „Věštec z Omahy“ by měl odstoupit
Objednat nyní