Kult velekněze Elona

Dvě bombastické zprávy o Tesle provází kontroverze. Jako obvykle.

Hned dvakrát se minulý týden dostala do hlavních zpráv americká společnost Tesla. Nejprve když její tržní kapitalizace přesáhla šílený bilion dolarů. A podruhé když s velkou slávou oznámila své první vítězství v dostizích evropských automobilových prodejů. Stejně jako většině zpráv o firmě Elona Muska nechybí ani oběma příběhům trocha kontroverze.

Vstoupit do exkluzivního klubu bilionových firem se Tesle podařilo díky růstu cen akcií, který vyvolala zpráva o zajímavé zakázce. Největší světová autopůjčovna Hertz si objednala sto tisíc vozů v rámci „elektromobilizace“ svého vozového parku. Pikantní na tom je, že stejná firma, která de facto udělala z Elona Muska třetího člověka v historii s majetkem nad 200 miliard dolarů, loni balancovala na hraně bankrotu.

Druhá zpráva zase ukazuje, jak šikovný marketing se někdy za bombastickými titulky skrývá. Je pravda, že Muskova automobilka v září dokázala jako první dostat do čela prodejů nových vozů v Evropě elektromobil, konkrétně Model 3 s 24,4 tisíce registrovaných kusů. Pohled na měsíční srovnání ale ukazuje, že jde o efekt nárazových dodávek. Tesla „zaváží“ Evropu čtvrtletně, a tak vždycky po dvou slabších měsících prodeje vystřelí – stejně jako v září. Například v srpnu bylo evropských registrací tesel jen 7,8 tisíce, a v červenci dokonce ani ne tisícovka.

Navzdory všem těmto faktům nicméně investoři neztrácejí víru a Tesla bourá další a další hranice. Prsty si na jejích akciích spálili spekulanti sázející na pokles, který stále nepřichází. Nakupovat její cenné papíry za nynější ceny ale vyžaduje opravdu velké přesvědčení o velkolepém úspěchu elektromobility s jejím dnešním lídrem v čele.