Krizové letopisy

České aerolinie v minulosti přežily neúspěšné privatizace i éru „Luftjardy“ Tvrdíka. Stát je musel zachraňovat už jednou – v krizovém roce 2009.

Krizové letopisy
ilustrační foto | Shutterstock.com

Podnikání se často mění v boj o přežití a v oboru letecké dopravy to platí dvojnásob. Tedy spíš stokrát víc než jinde. Aerolinky v posledních desetiletích čelily snad všem představitelným rizikům od nakažlivých chorob přes teroristické útoky až po omezení provozu kvůli sopečné aktivitě na Islandu. Ani na techniku není vždy spolehnutí, jak dokazuje kauza vadných letadel Boeing 737 Max. 

Kromě těchto globálních rizik musely České aerolinie (ČSA), tradiční národní dopravce s historií sahající až do roku 1923, čelit i úderům na domácí frontě. Politici opakovaně firmu privatizovali a opět zestátňovali, top manažeři jednou nakupovali letadla jak šílení a jindy naopak seškrtali, co mohli. Mnozí zákazníci přeběhli k nízkonákladovým aerolinkám a výměnou za levnou letenku jsou ochotni tolerovat jejich ne zrovna milý přístup.

Naopak společnost Travel Service, na konci roku 2018 přejmenovaná na Smartwings, dlouho úspěšně prolétávala mezi bouřkovými mraky. S každým rokem rostla a rostla, až nakonec před více než dvěma lety pohltila ČSA. Do potíží ji stáhl až nákup problémových Maxů a současná koronavirová krize.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot.

Staňte se jedním z nich, nebo článek odemkněte zakoupením celého vydání.

od 184 Kč za měsíc

Předplatit

Máte předplatné?

Přihlásit