Krize nám sebrala růst, chceme ale posílit v Německu, plánuje šéf Sapeli

Na objednávkách dveří se podepsal i nedostatek dělníků na stavbách, říká předseda představenstva firmy Sapeli Dušan Vrtal.

Krize nám sebrala růst, chceme ale posílit v Německu, plánuje šéf Sapeli
Předseda představenstva Sapeli Dušan Vrtal | Tomáš Novák týdeník HROT

Firma Sapeli, významný domácí výrobce dveří z Jihlavy, skončila loňské hospodaření zhruba na úrovni roku 2019. I to je pro ni úspěch, mířila ale výš. Pro letošní rok vymýšlí strategii, jak se s virem poprat. V každém jejím segmentu se projevuje trochu jinak, jistotou je ale zákazník, který na cenu příliš nehledí. Ten investuje i v krizi.

Jaký byl pro Sapeli rok 2020?

Stejný jako pro ostatní firmy, tedy neobvyklý a mimořádně náročný. Po několikaletém meziročním růstu jsme očekávali i v roce 2020 navýšení obratu a zisku v rozmezí pěti až deseti procent. I přes příchod pandemie a jarní uzavření našich prodejen prvních osm měsíců roku naznačovalo, že bychom plán mohli splnit. Bohužel se ale ukázalo to, co jsme realisticky předpokládali. V posledním čtvrtletí další vlna uzavření prodejen vedla k poklesu zakázek u maloodběratelů. A u velkých developerských projektů se odrazil akutní nedostatek zahraničních dělníků na stavbách v důsledku zavřených hranic. Některé zakázky se tak posouvaly v čase. 

Ovlivnil koronavirus nějak vaši výrobu?

Naše vlastní výroba se díky opatřením přijatým na začátku roku poprala s pandemií myslím se ctí. Až na výjimky bez nutnosti prodlužování výrobních termínů. To ale způsobily občasné výpadky ze strany některých subdodavatelů. 

Jaká čísla tedy za loňský rok vykážete?

Zhruba na úrovni roku 2019. Čistý obrat by ale měl dosáhnout 980 milionů korun a zisk by se měl udržet řádově na 45 milionech korun. Ani přes dopady koronavirové krize neočekáváme zásadní meziroční pokles v hospodaření. Nepodařilo se nám ale dosáhnout původně plánovaného růstu.

Co očekáváte od letošního roku?

Společensky i ekonomicky to bude rok nejistoty. Krize se očekávala a pandemie její příchod jen urychlila. Vidíme tak nejistotu investorů – ať už velkých developerů, nebo běžných zákazníků, kteří přehodnocují své záměry na výstavbu. Na druhou stranu je řada projektů, které jsou v takové fázi rozpracovanosti, že budou dokončeny. Jen je možné, že se posunou v čase kvůli nedostatku lidí na stavbách.

Je nějaké odvětví, kde vnímáte jednoznačný pokles?

Nejistotu budeme pociťovat i u zákazníků, kteří plánovali rekonstrukce. Takovým příkladem jsou hotely. Velká část z nich doteď modernizovala, přestavovala, investovala. Celé odvětví ale teď bude muset záměry přehodnotit. Výhodu mají velké řetězce, které jsou kapitálově silné a které například rozloží riziko do různých regionů. Zasaženy jsou i kancelářské budovy. Výstavba se asi zpomalí s ohledem na to, jak budou firmy vyhodnocovat nutnost mít kancelářské zázemí ve stejném rozsahu jako doposud.

Jak na to reagujete?

Máme různé prodejní koncepty, o kterých jsme věděli, že se každý v krizi chová jinak. To nám pomáhá možný pokles tržeb vyrovnávat. Výhodou je fakt, že posilujeme v prémiovém segmentu s konceptem Sapeli Unlimited, kterým se obracíme na ty nejnáročnější zákazníky. Ti většinou investují i v krizi, a částečně tak vyvažují možný pokles běžných zakázek. Velké zakázky budeme i nadále získávat od developerů.  

A co export?

Je to globální krize a dopadá i na ostatní země, včetně těch, kde máme své obchodní aktivity.  My zde chceme krizi využít. Plánujeme posílit obchodní aktivity v Německu, kde jsme založili dceřinou společnost a kde se chceme zaměřit právě na náročnou klientelu, která nejde jen po ceně, ale podstatný je pro ni poměr ceny a kvality. Podobné plány máme i v Rakousku.

Čím je chcete ohromit?

Nevím, jestli ohromit, ale určitě se chceme prezentovat s designovými dveřmi Muteo, které pro nás navrhl náš asi nejlepší průmyslový designér Petr Novague. Jsou úžasné. Také za ně získal všechna možná mezinárodní designová ocenění včetně designového Oscara – Red Dot Award. Úspěch na německém trhu do značné míry ukáže naše možnosti v dalších zemích západní Evropy. S těmito dveřmi jsme se prezentovali i na světovém veletrhu architektury a materiálů BAU, který se letos kvůli koronaviru přesunul do online prostředí. 

Ještě zpátky ke krizi. Ukazuje se, že nejspíš hned tak neskončí. Jak nad tím přemýšlíte kromě toho, že „diverzifikujete“?

Chceme ještě více využívat sociální sítě. Myslím si, že naším výrazným tématem by se mohly stát speciální dveře se všemi možnými typy odolnosti – například dveře protipožární, bezpečnostní, protizvukové, samozřejmě s certifikáty. Ty jsou potřeba krize nekrize. Nejde nám ale tolik o růst objemu, spíše obratu a marže. Ve firmě si říkáme, že by naším pilířem mělo být heslo „Nebýt povrchní“. Prostě chceme zdůrazňovat kvalitu a vlastnosti našich dveří, které nejsou vidět na první pohled. A také to, že  Sapeli nejsou jen dveře – kromě dveří samotných jde i o službu zákazníkovi v podobě montáží, prodejního servisu, odborného poradenství atd. A může to znít jako fráze, ale dveře opravdu pomáhají dotvářet pocit domova a do toho stojí za to investovat. Teď když doma možná nedobrovolně trávíme víc času, než jsme byli zvyklí, obzvlášť.

Týdeník hrot

  • Tchaj-wan: nejnebezpečnější místo na světě
  • Je drahá paprika drahá?
Objednat nyní