Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0

TikTok a zneužívané děti. Čínské sociální síti hrozí obrovské pokuty

Být nejvlivnější sociální sítí na světě s sebou nenese jen obrovské příjmy, ale očividně také velké potíže. Alespoň, pokud síť patří Číňanům. Kteří k osobním datům přistupují... jako Číňané. Po žalobách jednotlivých států USA se na TikTok vrhla Federální obchodní komise. Důvod? Ledabylé nakládání s daty dětí a mladistvých už prý překračuje všechny meze.

Být nejvlivnější sociální sítí na světě s sebou nenese jen obrovské příjmy, ale očividně také velké potíže. Alespoň, pokud síť patří Číňanům. Kteří k osobním datům přistupují... jako Číňané. Po žalobách jednotlivých států USA se na TikTok vrhla Federální obchodní komise. Důvod? Ledabylé nakládání s daty dětí a mladistvých už prý překračuje všechny meze.

Celý článek
0

Koronavirus vrátil automobilky o šest let zpátky

Tuzemské automobilky loni vyrobily zhruba o pětinu méně osobních aut než v roce 2019. Epidemie vrátila produkci na úroveň roku 2014.

Koronavirus vrátil automobilky o šest let zpátky
ilustrační foto | Archiv

Dva měsíce zastavená výroba a také komplikace s odbytem a nízkou poptávkou po nových autech tvrdě poznamenaly český automobilový průmysl. Tři největší podniky z oboru v Česku loni vyrobily 1,16 milionu osobních vozů, tedy téměř o 275 tisíc méně než o rok dříve.

Přestože propad páteřního sektoru české ekonomiky působí hrozivě, podle zástupců automobilek nakonec první covidový rok dopadl vlastně ještě slušně. „Při restartu po jarních odstávkách prokázaly vysokou flexibilitu a jejich podzimní produkce táhla vpřed celý český průmysl. I díky tomu je celoroční pokles nakonec o něco mírnější, než jsme po vypuknutí pandemie očekávali,“ komentuje loňský rok prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar.

Jarní ztráty doháněly automobilky až na konci roku. Jedním z nejlepších měsíců byl tak loni prosinec, kdy produkce dokonce meziročně stoupla, a to o desetinu.

Neohroženým lídrem trhu zůstává Škoda Auto s roční produkcí téměř 750 tisíc vozů. Ze tří tuzemských automobilek zaznamenala zároveň nejmenší propad výroby: Oproti roku 2019 si pohoršila o 17,4 procenta. Produkce nošovické továrny Hyundai klesla o 21 procent na téměř 239 tisíc automobilů a z linek kolínské TPCA sjelo skoro 165 tisíc vozů, meziročně téměř o 22 procent méně.

Jako každoročně šla drtivá většina vyrobených automobilů na export. Na českém trhu prodali tři čeští výrobci jen asi 97 tisíc vozů, tedy asi 8,5 procenta celoroční produkce.

Odhadovat letošní vývoj se zatím firmy příliš neodvažují. „Bude to záviset především na epidemiologickém vývoji, ale také na náladě zákazníků a jejich ochotě nakupovat nové automobily,“ vysvětluje výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl. Ten sice očekává meziroční přilepšení, upozorňuje ale na růst z nízkého loňského základu.

Jisté však je, že ani tuzemským výrobcům osobních aut se nevyhne trend elektrifikace. Ke Škodě Auto a Hyundai, které už v Česku auta na baterky vyrábějí, se letos přidá i kolínská továrna. Loni Škoda Auto a Hyundai vyrobily celkem téměř 55 tisíc elektromobilů a hybridů s dobíjením ze zásuvky.