Co chybí umělé inteligenci k převzetí vlády nad světem? Dostatek elektřiny

Umělá inteligence polyká obrovská množství vzácné energie a ještě vzácnější vody. Úzkým hrdlem výzkumu jsou datová centra.

Umělá inteligence polyká obrovská množství vzácné energie a ještě vzácnější vody. Úzkým hrdlem výzkumu jsou datová centra.

Celý článek
0

Válka na Ukrajině ukázala, že EU zbrojení sama neutáhne. Šéf Saabu varuje před protekcionismem

Saab patří mezi největší výrobce zbraní v Evropě a jeho ředitel Micael Johansson varuje před příliš ochranářskou politikou EU při výrobě vojenské techniky a produkci zbraní a munice.

Saab patří mezi největší výrobce zbraní v Evropě a jeho ředitel Micael Johansson varuje před příliš ochranářskou politikou EU při výrobě vojenské techniky a produkci zbraní a munice.

Celý článek
0

Většina českých firem chce přijetí eura, ukázal průzkum

České firmy by většinou uvítaly zavedení společné evropské měny v Česku. Za výhodu eura považují zejména odstranění kurzového rizika a snížení transakčních nákladů. Jako rizikovou naopak vnímají společnou měnu z pohledu možného ručení za dluhy jiných států eurozóny. Vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte.

České firmy by většinou uvítaly zavedení společné evropské měny v Česku. Za výhodu eura považují zejména odstranění kurzového rizika a snížení transakčních nákladů. Jako rizikovou naopak vnímají společnou měnu z pohledu možného ručení za dluhy jiných států eurozóny. Vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte.

Celý článek
0

Kontrolujte strojvůdce

Za nehodami stojí lidský faktor, varuje šéf firmy vyrábějící zabezpečení železnice.

Kontrolujte strojvůdce
Šéf společnosti AŽD Zdeněk Chrdle | Hynek Glos

Zdeněk Chrdle šéfuje společnosti AŽD, která buduje zabezpečení na železnici. Po sérii nedávných neštěstí je přesvědčen, že za nimi stál lidský faktor, i když některým z nich by nově budované zabezpečení nazvané ETCS mohlo předejít. „Bodový systém pro strojvedoucí bych nezaváděl, ale hlídal bych, jak a pro koho jezdí, jaké mají prokazatelně přestávky na odpočinek, kolik mají přesčasových hodin a hlavně jak mají jednotliví dopravci propracovaný systém školení a tréninku pro strojvedoucí,“ navrhuje řešení v rozhovoru pro týdeník Hrot. Srovnává také Česko s okolními zeměmi v rychlosti změn v zabezpečení tratí a varuje před jeho odkládáním, i když třeba České dráhy říkají, že mobilní část zabezpečení je mnohdy dražší než staré vlaky, do kterých by se mělo montovat.

Kde vidíte hlavní příčiny sérií nehod, které se zhruba ve stejné intenzitě objevily koneckonců už vloni na jaře? Technicky možná mají různé jmenovatele, ale proč vždy po roce přijde taková série?

Máte pravdu v tom, že problémy na železnici se opakují na jaře nebo v létě. Ty důvody jsou různé, a určitě bychom je mohli najít i letos. Například omezení provozu kvůli koronaviru a potom velmi rychlý návrat do plného provozu, nebo za tím může být i nedostatečný trénink strojvedoucích. Nikdo asi nebude znát jednoznačnou odpověď. Já ji tedy neznám, ale tak jako u leteckých nehod, vždy je to více důvodů, které se před nehodovou událostí sejdou.

Do jaké míry je zapříčinil lidský faktor a do jaké technické zabezpečení?

Z vyjádření Drážní inspekce vyplývá, že šlo výhradně o lidský faktor. A o tom jsem přesvědčen i já. Co se týče zabezpečení, pokud hovoříte o mimořádné události v Perninku, zde se jezdí dle předpisu D3, tedy komunikují strojvedoucí s dirigujícím dispečerem. Není zde žádné technické zabezpečení, vše je na lidech. 

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit