Evropa je ekonomickým obrem, ale politicky je stále trpaslíkem. Je čas to změnit

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Celý článek
0

Praze chybí 85 tisíc bytů. Ceny ale nejsou přepálené, dál porostou, říkají developeři

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Celý článek
0

TikTok v USA asi fakt zakážou. Skončil nám život, šílí influenceři

Američtí uživatelé TikToku se šikují poté, co zákaz sociální sítě přijala i druhá komora Kongresu. Podle influencerů je zákon diskriminační a ničí jim podnikání. Pravděpodobně na něj zareagují smrští soudních žalob.

Američtí uživatelé TikToku se šikují poté, co zákaz sociální sítě přijala i druhá komora Kongresu. Podle influencerů je zákon diskriminační a ničí jim podnikání. Pravděpodobně na něj zareagují smrští soudních žalob.

Celý článek
0

Konec spalovacích motorů? Šance na realističtější přístup ještě žije

Zdánlivě již předem rozhodnuté hlasování europoslanců o ukončení výroby aut se spalovacím motorem nakonec díky strachu z dopadů na evropský průmysl a čínské elektromobilové nadvlády tak jasné být nemusí.

Konec spalovacích motorů? Šance na realističtější přístup ještě žije
ilustrační foto | MDart10 / Shutterstock.com

Zatímco v egyptském Šarm aš-Šajchu vrcholilo tradiční klimahysterické sněmování planety na konferenci COP27, v Evropě se podle všeho překvapivě probouzejí semínka realističtějšího přístupu k zelené politice.

A zrovna v případě, který se zdál být definitivně rozhodnutý a před vlastně už formálním hlasováním Evropského parlamentu. Hlasování o ukončení výroby automobilů se spalovacím motorem však nakonec tak formální být nemusí.

Proti se postavil dokonce samotný eurokomisař. Francouz Thierry Breton, patřící k liberální straně prezidenta Macrona, vystoupil v několika rozhovorech pro vlivná evropská média a varoval před gigantickým otřesem autoprůmyslu, při němž přijde o práci 600 tisíc lidí a trhy, které opustí evropské automobilky, obsadí okamžitě Číňané.

Ti jsou navíc schopni nabídnout levné elektromobily i v Evropě a místní výrobce vytlačit na okraj průmyslového odvětví, v němž starý kontinent donedávna dominoval světu. Kromě jiného i proto, že na rozdíl od Evropy disponují surovinami potřebnými k výrobě baterií v dostatečném množství.

Breton by mohl ovlivnit hlasování liberální frakce v europarlamentu a to by pak mohlo být velmi napínavé. Ukazuje se, že když Petr Fiala jako premiér předsedající země odpískal boj o spalovací motory, bylo to zbytečně předčasné a existovala šance celou tuhle šarádu, která tvrdě dopadne na český autoland, ještě uhrát a najít pro obhajobu racionality vlivné spojence.

Přitom Fiala ještě před rokem vzkazoval voličům, že zakázat spalovací motory je nepřijatelné. A pak se vůbec o nic nepokusil.

Ztráta – byť malé – šance zamrzí, protože to bude drahé. Pravděpodobnost, že dojde k nějakým změnám na poslední chvíli, není velká, ale směrnice počítá s možností korekce ještě v roce 2026, kdy má padnout definitivní rozhodnutí.

Na tom, že evropské národy budou v následujících letech z veřejných i soukromých zdrojů platit stamiliardy eur na likvidaci pro Evropu zásadního průmyslového odvětví s prakticky neměřitelným přínosem pro změnu klimatu, to nic nezmění.