Evropa je ekonomickým obrem, ale politicky je stále trpaslíkem. Je čas to změnit

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Celý článek
0

Největší ruské bance se daří. Sberbank po historickém zisku vyplácí rekordní dividendu

Polovina částky přiteče přímo do ruského rozpočtu, protože většinový podíl ve finančním domě kontroluje ruská vláda. Peníze pomohou Kremlu financovat válečné tažení na Ukrajině.

Polovina částky přiteče přímo do ruského rozpočtu, protože většinový podíl ve finančním domě kontroluje ruská vláda. Peníze pomohou Kremlu financovat válečné tažení na Ukrajině.

Celý článek
0

Praze chybí 85 tisíc bytů. Ceny ale nejsou přepálené, dál porostou, říkají developeři

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Celý článek
0

Konec přešlapování. Co můžeme čekat od nového vedení Prahy?

Po dlouhých pěti měsících má Praha novou radniční koalici, nového primátora a městskou radu. Koalice kopíruje tu vládní a v tom tkví jak její výhody, tak problémy

Konec přešlapování. Co můžeme čekat od nového vedení Prahy?
Odstupující primátor Zdeněk Hřib (vpravo) rozhodně nemá zájem na tom, aby jeho nástupce Bohuslav Svoboda ve funkci šéfa hlavního města uspěl. | Profimedia.cz

Stejně jako v Poslanecké sněmovně i v pražském zastupitelstvu disponuje koalice Spolu pro Prahu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL), Pirátů a STAN pohodlnou většinou 37 ze 65 mandátů. Za poslední dvě dekády se obě koalice plně překrývají vůbec poprvé. Jásot však rozhodně není namístě.

Předně proto, že poměry mezi silami stran v pražské a v celostátní koalici jsou zásadně odlišné. Zatímco ve Fialově vládě jsou Piráti de facto nadbyteční, v magistrátní koalici jsou druzí nejsilnější, a co do počtu radních dokonce vedou. Mají o jediného člena rady méně než vítězná koalice Spolu a o dva radní více než její nejsilnější složka, ODS. Bez nich by to tedy vůbec nešlo. Nezbytní jsou však i oslabení Starostové, kteří mají v Praze po Hlubučkově „Dozimetru“ jen pět křesel.

Ironie osudu

Každý z pražských koaličních partnerů je tedy nepostradatelný a to zvyšuje jeho vyděračský potenciál. Především proto to všechno tak dlouho trvalo a kompromis je pro Spolu tak krvavě vykoupený ústupky.

Ve volební kampani i po skončení voleb na sebe Spolu a Piráti nevybíravě útočili. V boji o voliče i o funkce ve vedení si šli po krku. Kvůli rozdílům konzervativně-liberálních představ Spolu a progresivně-liberálních představ Pirátů a STAN o prioritách i kvůli osobním animozitám dvou hlavních lídrů – exprimátora Hřiba a nového primátora Svobody.

První jmenovaný navíc nemá absolutně žádný zájem, aby druhý uspěl. A zatímco první má kariéru ještě pořád před sebou, ten druhý potřebuje uspět právě teď. Kvůli sobě i ODS, kterou reprezentuje. Že mají teď několik let tvořit jeden tým, je dost velká ironie osudu.

Rozděl a hlídej

S personálním složením souvisí rozdělení kompetencí a jim odpovídajících funkcí, jež se rodilo snad ještě obtížněji než výsledný poměr radních. Strategické agendy a posty jsou rozděleny poměrně – v radě i na postech šéfů důležitých výborů. Radní a šéfové výborů z jedné a téže koalice se často vyloženě „hlídají“. Dopravu bude v radě mít na starosti první náměstek Hřib za Piráty, zatímco výbor povede zastupitel Sedeke za Spolu (ODS).

Bydlení patří pod náměstkyni Udženiju ze Spolu (ODS) a gesční výbor vede pirátka Valdmanová. Územní plánování povede náměstek Hlaváček ze STAN a proti němu stojí šéfové výborů pro strategické investice, respektive pro územní rozvoj a plánování Portlík z ODS a Pek z TOP 09. Některé agendy, jako třeba energetika nebo životní prostředí, jsou dokonce rozděleny mezi dva členy rady a proti nim ještě stojí šéf minimálně jednoho výboru. Pravomoci, a tedy i odpovědnosti, se tak přímo a značně překrývají.

Některá z předsednictví výborů navíc v duchu proporčního zastoupení získali zástupci opozice. Třeba finanční výbor povede dosavadní náměstek primátora za Prahu sobě Vyhnánek, jenž bude protipólem radního Kovaříka z ODS. ANO bude zase z pozice šéfa výboru Benkoviče stínovat radního Zábranského s gescí městského majetku a vybraných majetkových podílů v městských společnostech.

Sedmnáct zákonů a pět investic

Vzájemné hlídání koaličních partnerů i kontrola ze strany opozice mohou být smrtící a dusit veškerou iniciativu. Má to však i jednu nespornou výhodu. Prio­rity nové radniční koalice jsou jednoznačné a dobře kontrolovatelné. Těžko před nimi lze utéct.

V příloze koaliční smlouvy se nové vedení zavazuje prioritně investovat do metra D, vnitřního městského a vnějšího silničního okruhu, rozvoje železnice a započetí stavby Vltavské filharmonie. Chce též využít silnou vazbu na vládní většinu v obou komorách parlamentu a prosadit novelu řady zákonů a nařízení vlády. Například hodlá ulehčit majitelům nemovitostí s příliš rigidní památkovou péčí nebo posílit možnost města vyčistit chodníky od špatně parkujících aut a povalujících se koloběžek.

Možná si řeknete, že to není nic moc. No, není. Podíváme-li se však na poslední dekádu v rozvoji Prahy, nezbývá než konstatovat, že by to vlastně vůbec nebylo špatné.