Vybrané články
z týdeníku The Economist

Konec hry na Alibabu

Tažení čínských regulátorů proti firmám Jacka Ma je jenom začátek

Konec hry na Alibabu
Jack Ma | Profimedia.cz

„Na základě informací zahájil čínský Stání úřad pro regulaci trhu (SAMR) vyšetřování skupiny Alibaba kvůli údajnému monopolnímu jednání při uplatňování ‚dohody o exkluzivním obchodování‘.“ Tato krátká zpráva, zveřejněná státní tiskovou agenturou Sin-chua na Štědrý den, srazila nejmocnější čínskou online firmu na kolena. Propad cen akcií nezastavilo ani o tři dny později oznámení o zpětném odkupu akcií společnosti za šest miliard dolarů. Do 28. prosince spadla cena akcií o 13 procent, což umazalo 91 miliard z tržní kapitalizace Alibaby. Američtí regulátoři, jejichž detailní, mnohostránkové seznamy obvinění proti technologickým gigantům typu Facebooku a Googlu vyvolaly mezi investory jen znuděné zívnutí, mohli jenom tiše závidět.

Vyšetřování Alibaby je ve světě čínské e-commerce naprostou novinkou. Jeho načasování – pouhý měsíc poté, co čínské úřady zarazily 37miliardové IPO fintechové odnože Alibaby, společnosti Ant Group, a jen pár dní předtím, než jiný regulátor nařídil Antu omezit lukrativní úvěrování a správu majetku – podpořilo spekulace, že tak Peking chce potrestat výřečného spoluzakladatele obou firem Jacka Maa. Ten se od října neobjevil na veřejnosti a úplně se odmlčel na sociálních sítích; jeho zmizení vyvolává také značné spekulace. 

Stará praktika, nová přísnost

Zdá se, že velkou roli sehrály provokace Jacka Maa – k zastavení primárního úpisu akcií Antu došlo krátce poté, co miliardář přirovnal čínské státní banky k vetešnictvím. Čínské úřady často provádějí bleskové regulatorní akce a snaží se exemplárně trestat nevhodné chování, aby odradili ostatní, říká Angela Zhangová, antitrustová expertka z Hongkongské univerzity. Ale vyšetřování rovněž naznačuje narůstající obavy Pekingu z online ekonomiky, která se bouřlivě rozvíjí, ale také se čím dál víc koncentruje. Zatímco investoři zkoumali zprávu agentury Sin-chua, padaly i akcie ostatních čínských internetových gigantů, jako jsou Tencent a Meituan-Dianping. Hlavní stížnost na Alibabu se točí kolem toho, že po prodejcích a značkách vyžaduje, aby se zavázali, že budou své zboží prodávat výlučně na její platformě. Ti, kdo odmítnou a nabízejí zboží i jinde, riskují, že Alibaba odkloní provoz z jejich online výkladních skříní Tmallu (patří Alibabě) k jiným prodejcům.

Takové uspořádání věcí není nové. V roce 2015 podalo na Alibabu kvůli podobné záležitosti stížnost JD.com, což je o něco menší konkurent ze stáje Tencentu. A nejsou ani výsadou Alibaby, která ostatně v témže roce podala podobnou žalobu na JD.com. Tyto stížnosti se v uplynulých letech objevovaly ze všech možných stran celkem pravidelně a regulátoři je víceméně ignorovali. Tak proč najednou otočili?

Jánošíkovská cenová politika

V minulosti se čínští antimonopolní úředníci zdráhali trestat průmysl, s nímž Čína dobývala svět, a který se navíc těšil explicitní podpoře komunistických lídrů země. Nyní je však stejně jako jejich západní kolegy začíná znepokojovat, že úzká skupina obřích firem ovládá čím dál víc nepostradatelnějších služeb – e-commerce, logistiku, platby, taxislužby, rozvoz jídla, sociální média a posílání zpráv. Běžné obchodní praktiky, jako je prodávání výrobků pod výrobními náklady s cílem přilákat zákazníky, vypadají znepokojivěji v odvětví, kde tři největší firmy kontrolují 90 procent trhu, než na trhu méně koncentrovaném. V listopadu SAMR oznámil, že cenová diskriminace, při níž pro jednotlivé nakupující platí různé ceny v závislosti na jejich kupní síle (vypočítané z jejich uživatelských dat) může být nezákonná.

Dalším důvodem, proč začaly čínské úřady najednou tak tvrdě stíhat monopolní jednání (ponecháme-li stranou posměšky Jacka Maa), může být výrazně větší kapacita. SAMR vznikl až v roce 2018 sloučením úřadů tří různých regulačních úřadů. Stále mu dělá potíže držet krok s rychle se proměňujícím online trhem – většinu jeho personálu plně zaměstnávají domácí fúze a akvizice. Ale má mnohem lepší know-how a mnohem víc lidí, než míval. A chce předvést, co dokáže.

© 2020 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com.

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.

Týdeník hrot

  • Kožený z kola ven?
  • Mafie, pytláci a nosorožci
Objednat nyní