z týdeníku The Economist
Konec hry na Alibabu
Tažení čínských regulátorů proti firmám Jacka Ma je jenom začátek

„Na základě informací zahájil čínský Stání úřad pro regulaci trhu (SAMR) vyšetřování skupiny Alibaba kvůli údajnému monopolnímu jednání při uplatňování ‚dohody o exkluzivním obchodování‘.“ Tato krátká zpráva, zveřejněná státní tiskovou agenturou Sin-chua na Štědrý den, srazila nejmocnější čínskou online firmu na kolena. Propad cen akcií nezastavilo ani o tři dny později oznámení o zpětném odkupu akcií společnosti za šest miliard dolarů. Do 28. prosince spadla cena akcií o 13 procent, což umazalo 91 miliard z tržní kapitalizace Alibaby. Američtí regulátoři, jejichž detailní, mnohostránkové seznamy obvinění proti technologickým gigantům typu Facebooku a Googlu vyvolaly mezi investory jen znuděné zívnutí, mohli jenom tiše závidět.
Vyšetřování Alibaby je ve světě čínské e-commerce naprostou novinkou. Jeho načasování – pouhý měsíc poté, co čínské úřady zarazily 37miliardové IPO fintechové odnože Alibaby, společnosti Ant Group, a jen pár dní předtím, než jiný regulátor nařídil Antu omezit lukrativní úvěrování a správu majetku – podpořilo spekulace, že tak Peking chce potrestat výřečného spoluzakladatele obou firem Jacka Maa. Ten se od října neobjevil na veřejnosti a úplně se odmlčel na sociálních sítích; jeho zmizení vyvolává také značné spekulace.
Stará praktika, nová přísnost
Zdá se, že velkou roli sehrály provokace Jacka Maa – k zastavení primárního úpisu akcií Antu došlo krátce poté, co miliardář přirovnal čínské státní banky k vetešnictvím. Čínské úřady často provádějí bleskové regulatorní akce a snaží se exemplárně trestat nevhodné chování, aby odradili ostatní, říká Angela Zhangová, antitrustová expertka z Hongkongské univerzity. Ale vyšetřování rovněž naznačuje narůstající obavy Pekingu z online ekonomiky, která se bouřlivě rozvíjí, ale také se čím dál víc koncentruje. Zatímco investoři zkoumali zprávu agentury Sin-chua, padaly i akcie ostatních čínských internetových gigantů, jako jsou Tencent a Meituan-Dianping. Hlavní stížnost na Alibabu se točí kolem toho, že po prodejcích a značkách vyžaduje, aby se zavázali, že budou své zboží prodávat výlučně na její platformě. Ti, kdo odmítnou a nabízejí zboží i jinde, riskují, že Alibaba odkloní provoz z jejich online výkladních skříní Tmallu (patří Alibabě) k jiným prodejcům.
Takové uspořádání věcí není nové. V roce 2015 podalo na Alibabu kvůli podobné záležitosti stížnost JD.com, což je o něco menší konkurent ze stáje Tencentu. A nejsou ani výsadou Alibaby, která ostatně v témže roce podala podobnou žalobu na JD.com. Tyto stížnosti se v uplynulých letech objevovaly ze všech možných stran celkem pravidelně a regulátoři je víceméně ignorovali. Tak proč najednou otočili?
Jánošíkovská cenová politika
V minulosti se čínští antimonopolní úředníci zdráhali trestat průmysl, s nímž Čína dobývala svět, a který se navíc těšil explicitní podpoře komunistických lídrů země. Nyní je však stejně jako jejich západní kolegy začíná znepokojovat, že úzká skupina obřích firem ovládá čím dál víc nepostradatelnějších služeb – e-commerce, logistiku, platby, taxislužby, rozvoz jídla, sociální média a posílání zpráv. Běžné obchodní praktiky, jako je prodávání výrobků pod výrobními náklady s cílem přilákat zákazníky, vypadají znepokojivěji v odvětví, kde tři největší firmy kontrolují 90 procent trhu, než na trhu méně koncentrovaném. V listopadu SAMR oznámil, že cenová diskriminace, při níž pro jednotlivé nakupující platí různé ceny v závislosti na jejich kupní síle (vypočítané z jejich uživatelských dat) může být nezákonná.
Dalším důvodem, proč začaly čínské úřady najednou tak tvrdě stíhat monopolní jednání (ponecháme-li stranou posměšky Jacka Maa), může být výrazně větší kapacita. SAMR vznikl až v roce 2018 sloučením úřadů tří různých regulačních úřadů. Stále mu dělá potíže držet krok s rychle se proměňujícím online trhem – většinu jeho personálu plně zaměstnávají domácí fúze a akvizice. Ale má mnohem lepší know-how a mnohem víc lidí, než míval. A chce předvést, co dokáže.
© 2020 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com.
Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.
