Vzestupu letecké dopravy nebrání jenom nové varianty covidu-19
Práci a nakupování změnila pandemie natrvalo, ať se nám to líbí, nebo ne. Letectví stále ještě doufá, že na něj bude mít covid-19 jen dočasný vliv. Dobrá zpráva pro všechny, kdo už se nemohou dočkat, až vyrazí na dovolenou, za rodinou, přáteli, či dokonce občas i na služební cestu, je, že rok 2022 by se měl v létání podobat předpandemické éře. Ovšem s obrovskými rozdíly mezi vnitrostátními a mezinárodními linkami, mezi lety na krátkou a dlouhou vzdálenost a mezi Východem a Západem.
Zrušené Vánoce
Počty přepravených cestujících nepřetržitě stoupají už od března 2020, kdy pandemie zrušila první lety. Většina aktuálních odhadů počítá s tím, že v roce 2024 přepraví aerolinky stejně pasažérů jako v roce 2019. Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) očekává, že v roce 2022 nastoupí do letadel 3,4 miliardy lidí. To je téměř dvojnásobek oproti roku 2020, i když stále výrazně méně než v předpandemickém roce 2019, kdy letecké společnosti přepravily 4,5 miliardy cestujících.
Ve hře je spousta proměnných a pandemie zůstává tou největší. Vezměme si variantu omikron. Šéf Delta Air Lines Ed Bastian označil posledních několik týdnů za „neobyčejně obtížné“, jelikož se virem ve firmě nakazilo zhruba osm tisíc lidí – to je přibližně desetina všech zaměstnanců. Nedostatek posádek, nejrůznější omezení a špatné počasí si jen mezi 24. prosincem a 3. lednem celosvětově vyžádaly zrušení šedesáti tisíc letů, odhadují analytici leteckých dat z firmy Cirium. To odpovídá zhruba každému čtyřicátému letu. Fakt, že i přes nejhorší vánoční provoz za posledních deset let byl prosinec pro letecké společnosti nejrušnějším měsícem roku 2021, asi nejlépe ilustruje, jak dlouhou cestu před sebou ještě letecký byznys má.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot