Vybrané články
z týdeníku The Economist

Kolik Němců je potřeba k záchraně jednoho harleye?

Němec Jochen Zeitz se snaží nastartovat legendárního výrobce motorek Harley-Davidson. Dovozní cla mu můžou podrazit nohy.

Kolik Němců je potřeba k záchraně jednoho harleye?
Jochen Zeitz | Harley-Davidson

Velký showroom se svítivým oranžovým logem na berlínské Huttenstrasse předvádí potenciálním zákazníkům celou škálu motocyklů Harley-Davidson – od impozantního, na zakázku vyráběného stroje „Der Texaner“ po zbrusu nový elektrický harley LiveWire. Jediná prodejna amerického výrobce motocyklů v německém hlavním městě ovšem zeje prázdnotou, protože německá covidová pravidla vyžadují, aby si zákazníci dopředu rezervovali termín návštěvy a přišli s potvrzením o negativním testu. A to většinu bajkerů prostě odrazuje. 

V tuto roční dobu mívají na Huttenstrasse rušno, říká jeden z prodavačů. Jenže zákazníci už se nejspíš nikdy nevrátí, varuje Jochen Zeitz (nový německý šéf Harley-Davidson), pokud Evropská unie od prvního června skutečně zavede 56procentní clo na dovoz výrobků Harleye. Je to součást evropské odvety za dovozní cla na ocel a hliník, která zavedla americká vláda. Kvůli clům nebude Harley-Davidson v Evropě konkurenceschopný, tvrdí Zeitz a hned po oznámení plánu minulý měsíc na něj podal právní stížnost. 

Druhý domov

Vysoká cla Zeitzovi zkomplikují už tak těžkou práci. Německo představuje pro jeho firmu největší trh mimo Spojené státy. Po německých dálnicích se prohání na 260 tisíc harleyů. Jen loni si Němci – pandemii navzdory – zaregistrovali jedenáct tisíc nových motorek Harley-Davidson.

Jochen Zeitz byl členem představenstva Harleye už od roku 2007 a loni v únoru se stal prozatímním CEO poté, co po pětiletých marných pokusech vzkřísit esenciální americkou značku odešel z jejího čela Matthew Levatich. Za Levatichovy vlády klesaly prodeje Harley-Davidson na americkém trhu, kde firma prodává zhruba 70 procent nových strojů, dvanáct kvartálů v řadě a akcie ztratily 46 procent hodnoty. V květnu 2020 se nadšený motorkář Zeitz stal regulérním šéfem Harleye.

Není to jeho první záchranářská mise. Jako generální ředitel Pumy transformoval výrobce sportovního oblečení ze skomírajícího provinčního podniku ve Frankách na globální hipsterskou značku. Záchrana Pumy však vypadá celkem jednoduše ve srovnání s problémy společnosti, která se musí současně popasovat s klesajícím počtem motorkářů, stárnoucí zákaznickou základnou a tuhou konkurencí značek, jako jsou Triumph, Polaris a Ducati.

Osekat, propustit a začít se modlit

Zeitz snížil náklady, zrušil 700 pracovních míst, omezil počet vyráběných modelů téměř o třetinu a opustil trhy v desítkách zemí. V únoru představený strategický plán počítá s důrazem na ziskovější těžkotonážní motorky a s výhledem do budoucna na elektrický pohon. První signály jsou povzbudivé. V dubnu oznámil Harley lepší než očekávané výsledky za první čtvrtletí, což bylo částečně dáno oživením domácí americké poptávky.

Evropský trh, a to i bez likvidačních cel, představuje pro Zeitze větší potíž. Kvůli lockdownům, zpožděným dodávkám a ukončením prodejů dvou starších modelů se v prvním kvartále propadl počet motorek dodaných zákazníkům o 36 procent. Oživit prodeje by mohlo uvedení modelu Pan America, který má přímo konkurovat legendárnímu modelu GS od BMW. Ale pokud se k jeho cenovce (20 tisíc dolarů) přibalí avizované clo, může to odradit i ty nejskalnější fanoušky harleyů.

© 2021 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com.

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.