Panák není nejtvrdší. Češi nerozumí alkoholu, ukázal průzkum

Mýtus o Češích jako znalcích alkoholu získal povážlivé trhliny. Devět z deseti lidí si totiž myslí, že panák destilátu obsahuje víc alkoholu než třeba sklenice piva či vína. Ale mýlí se.

Panák není nejtvrdší. Češi nerozumí alkoholu, ukázal průzkum
alkohol (ilustrační foto) | Profimedia.cz

Zdá se, že Češi vůbec netuší, jaké množství alkoholu zkonzumují, pokud pijí pivo různé stupňovitosti a v různých porcích, skleničku vína nebo panák lihoviny. Velkého panáka 40% lihoviny (0,04 l – 16 gramů alkoholu) totiž označuje za nápoj s nejvyšším obsahem alkoholu devět z deseti respondentů aktuálního průzklumu. Více alkoholu přitom obsahuje třeba sklenka bílého vína (2 dcl až 22 gramů alkoholu ) nebo velké 10° pivo (0,5 l – v průměru 20 gramů alkoholu).

Lidé nejčastěji chybují při srovnání piva různých stupňů a velikostí (malé pivo/velké pivo) s lihovinami. Mylně se domnívají, že:

  • Velké 10° pivo obsahuje méně alkoholu než velký panák 0,04 l 40% destilátu (93 %)
  • Velké 10° pivo obsahuje méně alkoholu než malý panák 0,02 l 40% destilátu (74 %)
  • Velké 12° pivo obsahuje méně alkoholu než malý panák 0,02 l 40% destilátu (58 %)

Nejvíce lidí si pak myslí, že malé 10° pivo obsahuje méně alkoholu než malý panák (0,02 dcl) 40% lihoviny (94 %). Lidé též často chybují, když předpokládají, že ve víně (2 dcl) je méně alkoholu než ve velkém panáku (0,04 l) 40% lihoviny (89 %).

Opak je však pravdou. Sklenička bílého vína obsahuje 18 až 22 gramů alkoholu, velké 10° pivo 18 až 20 gramů a 4cl panák např. 40% vodky „jen“ 16 gramů. Ženy (92 %) častěji než muži (87 %) označovaly skleničku vína jako nápoj s nižším obsahem alkoholu. Naopak správný úsudek o  množství alkoholu ve velkém pivu měli především mladší lidé ve věku 18 až 35 let (11 %) a také vysokoškoláci (13 %). 

Data o chybném vnímání obsahu alkoholu v konzumních jednotkách u alkoholu vyplývají z průzkumu realizovaného agenturou Ipsos na vzorku 1 100 respondentů, který si nechala vypracovat Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Na základě těchto výsledků spustila Unie edukační kampaň na sociálních sítích s Pepou Vípilem, který vysvětluje, že není až tak důležité co, ale kolik toho lidé vypijí.

 

„Z průzkumu z loňského roku jsme věděli, že základní znalost obsahu alkoholu u piva, vína a lihovin je nízká, ale že jde o takto zásadní omyly i v konkrétních případech nás velmi překvapilo. Přitom ve všech nápojích je pořád ten samý alkohol. Ať jde o víno, pivo nebo lihoviny,“ uvádí Vladimír Darebník, výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin.

„Lidé si pletou procenta označená na láhvi vyjadřující obsah alkoholu na 1 litr nápoje se skutečným obsahem alkoholu, který konzumují v jedné porci, a argumentují tím, že pivo obsahuje jen 4-5 % alkoholu, ale  vodka  40 % a více. Už si však neuvědomují, v jakém množství daný nápoj konzumují. V půllitrové porci piva tedy vypijí více alkoholu než ve 4 cl velkém panáku vodky. Těžce rozumí tomu, že alkohol je jen jeden,“ dodává. 

Alkohol je jen jeden

Na základě výsledků průzkumu spustila UVDL edukační kampaň s Pepou Vípilem, který na sociálních sítích vysvětluje, že není až tak důležité co, ale kolik toho lidé vypijí. Tváří kampaně je personifikovaná postava Pepy Vípila, jehož jméno se skládá z prvních písmen slov VÍno, PIvo, Lihoviny a poukazuje na fakt, že alkohol je jen jeden. Kampaň poběží do poloviny roku 2021 na Facebooku osvětového programu „Pij s rozumem“. 

Týdeník hrot

  • Jak se lepí díra po covidu
  • Judista mezi jurtami
Objednat nyní