Kancelářský trh v Česku čekají další změny

Ještě flexibilnější nabídka, nové pojetí kancelářských prostor a systematické zvyšování významu podnájmu – to jsou jen některé z trendů, které v nadcházejících měsících výrazně ovlivní ráz tuzemského kancelářského trhu.

Kancelářský trh v Česku čekají další změny
ilustrační foto | Profimedia.cz

Odborníci společnosti Business Link, která nabízí flexibilní kancelářské prostory v pražských Holešovicích, zmapovali pět nejdůležitějších trendů, které v blízké budoucnosti nejvíce ovlivní fungování kancelářského trhu v Česku. „Svět kolem nás se mění – a s ním i my a naše pracoviště. Moderní kanceláře Business Link, v nichž každý den pracují stovky lidí, také prošly velkou a nečekanou proměnou. Je to však jen začátek změn, které v našem odvětví teprve nastanou,“ říká Jana Gerhátová, za Business Link Visionary.

Flexibilní nabídka podpoří flexibilní práci

Nabídky s krátkou dobou pronájmu a flexibilním přístupem do pronajatých kancelářských prostor byly velmi populární už před vypuknutím pandemie. Zájem o tato řešení bude v nadcházejících měsících dále růst. Vzhledem k potřebě kombinace práce na dálku s prací v kanceláři vzroste popularita tzv. rotačních balíčků, které zaměstnavatelům poskytují více přístupových karet, než jaký je počet pronajatých pracovních míst. Pro zaměstnavatele je tento systém velmi pohodlným, a především levnějším řešením, které dokonale zapadá do flexibilního pracovního modelu v souladu s novým hygienickým režimem a současnými pracovními návyky.

Zaměstnanci se budou chtít vrátit do svých kanceláří 

Práce na dálku má mnoho výhod, ale v příliš vysokých dávkách s sebou může občas přinést i ještě delší seznam negativ. Řada zaměstnanců se s nimi setkala především tehdy, když museli pracovat v izolaci z domova, bez vlastní kanceláře nebo oddělené místnosti. Také studie Grafton Recruitment a CBRE ukazují, že home office se v budoucnu stane přechodnou alternativou ke kancelářské práci. I když 8 % respondentů uvedlo, že nemá potřebu pracovat na dálku ani jednou týdně, naprostá většina tuto možnost vítá. Přesto pouze 6 % by chtělo pracovat výhradně z domova. Drtivá většina respondentů dává přednost právě smíšenému systému, což z něj bezpochyby činí směr, kterým by se v budoucnu měli všichni zaměstnavatelé vydat, zejména při tvorbě plánů a strategií.

Skončí éra „open space“

Nové hygienické normy téměř přes noc vyloučily možnost práce ve velkých otevřených prostorách. Bez ohledu na vývoj pandemie se tudíž k rozšířenému zájmu o tento formát pravděpodobně jen tak nevrátíme. Kanceláře, které kombinují společné prostory, jako jsou zasedací místnosti, kuchyňky a call boxy – a zároveň poskytují oddělené prostory s vysokou úrovní bezpečnosti a téměř sterilními podmínkami, naopak stoupnou na popularitě. Rovněž se zvýší význam hygieny a čistoty v kancelářských prostorách, včetně dezinfekce těch míst, kde dochází k nejčastějšímu kontaktu. 

Namísto vlastní kanceláře si společnosti zvolí smíšený koncept

S příchodem pandemie covid-19 nakonec zanikl stávající životní cyklus kancelářského modelu společnosti. Mnoho společností zahájilo svou obchodní činnost v kapacitách coworkingu, odkud plynule přešli na servisované kanceláře. V následující fázi už manažeři přemýšleli o vybudování vlastních kancelářských prostor i jako symbolu patřičného postavení a prestiže. „Dnes je namísto okázalosti důležitější ekonomická stránka, firmy se proto snaží vybrat prostor tak, aby jimi nabízená pracovní místa mohla fungovat plynule a efektivně. Proto v nejbližší budoucnosti očekáváme rostoucí počet společností, které současně využívají několik modelů pronajímání kancelářských prostor najednou,“ popisuje třetí současný trend Jana Gerhátová.

Význam podnájmu se zvýší

V posledních měsících se podnájem stále častěji stává důležitou alternativou, pokud jde o výběr kancelářských prostor. Tradiční nájemníci jsou obvykle vázáni dlouhodobými smlouvami, takže je pro ně obtížné změnit svůj model využití kancelářských prostor dostatečně rychle na to, aby se přizpůsobili situaci na trhu. Dnes se však stále častěji vyskytují případy, kdy společnost opustí své stávající kanceláře, které s ohledem na dlouhý smluvní závazek poskytuje pro účely podnájmu jiné firmě. Jako náhradu si vybírá flexibilní prostory – často vyššího a reprezentativnějšího standardu, kde má pro své zaměstnance k dispozici možnost rotace a flexibility. Takový prostor navíc pro společnost představuje nižší celkové náklady a umožňuje jí průběžně upravovat množství využitého prostoru podle aktuálních potřeb, aniž by bylo nutné dlouhodobě předpovídat poptávku. V dobách nejistoty, jako je tato, bude tato nesporná výhoda nadále získávat na významu.

Týdeník hrot

  • Zdeněk Tůma: S bazukou se musí umět
  • Přežijí komunisté stovku?
Objednat nyní