Vybrané články
z týdeníku The Economist

Jízda jak v devětadevadesátém

Proč se tolik technologických firem hrne uprostřed pandemie na burzu.

Jízda jak v devětadevadesátém
ilustrace Vojtěch Velický

IPO je mrtvé, ať žije IPO. Když v březnu udeřila pandemie, očekávalo se, že primární úpisy akcií budou mezi jejími prvními oběťmi, obzvláště pak IPO technologických startupů. Kdo by koneckonců chtěl veřejně nabízet akcie uprostřed největší krize století?

Ukázalo se, že docela dost lidí. V posledních dvou měsících, poté co bylo do konce května téměř mrtvo, se s prvními veřejnými nabídkami akcií v Americe roztrhl pytel. Žádný z nedávných listingů v Silicon Valley se však nemůže měřit s Ant Group. Alipay, platební platforma internetového obra Alibaby, chce v říjnu v Číně získat od investorů rekordních 30 miliard dolarů, což by stanovilo hodnotu firmy na přibližně 200 miliard dolarů. Americké technologické startupy už stihly letos posbírat deset miliard dolarů – a zdaleka nekončíme. Airbnb, který zprostředkovává ubytování pro cestovatele, zažádala o IPO minulý týden. Na veřejné pastviny se prý chystají vyrazit i další „jednorožci“, kteří zatím zůstávali v soukromém vlastnictví, včetně firem Snowflake Computing, tvůrce cloudového softwaru, DoorDash, která rozváží jídlo, Instacart, která vám domů doveze potraviny. A přidat můžete také datovou společnost Palantir, jež se chystá na přímý prodej existujících podílů na veřejných trzích. Společná hodnota těchto pěti firem je podle nejnovějších odhadů poskytovatele dat PitchBook 80 miliard dolarů. I kdyby uvedly do oběhu jen zlomek svých podílů, nebude trvat dlouho a dočkáme se čerstvých, veřejně obchodovatelných technologických akcií v hodnotě miliard dolarů.

Závan iracionality

Nárůst aktivity zatím nedosáhl úrovně internetové horečky z přelomu století, kdy se do oběhu dostávaly měsíčně desítky startupů. Podle Lise Buyerové, která sleduje technologické akcie od opojného konce devadesátých let minulého století a v současnosti pomáhá v poradenské firmě Class V Group startupům s IPO, se však ve vzduchu vznáší závan „iracionální nevázanosti“. Když 14. srpna vstoupil na trh poskytovatel systémů pro pojišťovací průmysl Duck Creek, zavíraly týž den jeho akcie o téměř 50 procent výš. Platforma pro internetové nakupování BigCommerce šla na burzu o týden dřív a její akcie „vyskočily“ o více než 200 procent. 

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot.

Staňte se jedním z nich, nebo článek odemkněte zakoupením celého vydání.

od 184 Kč za měsíc

Předplatit

Máte předplatné?

Přihlásit