Vypukne další očkovací šílenství? Moderna finišuje hned tři nové vakcíny

Konec pandemie covidu-19 se negativně projevil v příjmech velkých farmaceutických firem. Ty, které vyvinuly celosvětově podávaná očkování proti koronaviru, nyní hledají cesty, jak posílit svůj byznys. Moderna oznámila, že do poslední fáze studií přecházejí hned tři nové vakcíny.

Konec pandemie covidu-19 se negativně projevil v příjmech velkých farmaceutických firem. Ty, které vyvinuly celosvětově podávaná očkování proti koronaviru, nyní hledají cesty, jak posílit svůj byznys. Moderna oznámila, že do poslední fáze studií přecházejí hned tři nové vakcíny.

Celý článek
0

Do Legolandu už jen na podzim a v dešti? Vlastník se rozhodl zavést dynamické ceny

Zábavní parky a jiné atrakce majitele Legolandu – firmy Merlin Entertainments – stále netáhnou tolik lidí jako před covidem. Naplnit poloprázdné kasy zábavního impéria má zavedení dynamických cen.

Zábavní parky a jiné atrakce majitele Legolandu – firmy Merlin Entertainments – stále netáhnou tolik lidí jako před covidem. Naplnit poloprázdné kasy zábavního impéria má zavedení dynamických cen.

Celý článek
0

Český startup Agdata míří na Slovensko. Bude tam měřit kvalitu ovzduší

Už žádná obří zařízení o velikosti stavební buňky. Český startup Agdata vyvinul senzor na měření znečištění ovzduší, který má velikost diáře. Slováky zaujal svou cenou i přesnými výsledky.

Už žádná obří zařízení o velikosti stavební buňky. Český startup Agdata vyvinul senzor na měření znečištění ovzduší, který má velikost diáře. Slováky zaujal svou cenou i přesnými výsledky.

Celý článek
0

Jepičí život hybridů? Jsou prý málo ekologické

Nová regulace v Evropě může urychlit ústup hybridních vozů ze slávy

Jepičí život hybridů? Jsou prý málo ekologické
ilustrační foto | Shutterstock.com

Nejenom auta se spalovacím motorem, ale také hybridní vozy do zásuvky se začínají ocitat v nemilosti evropských regulátorů a environmentálních organizací. Technologie měla posloužit k přechodu automobilistů od benzinu k čisté elektřině do doby vybudování dostatečné infrastruktury pro dobíjení. Nyní se ale prý ukazuje jako daleko špinavější, než tvrdily původní výpočty.

Ve hře je tak podle agentury Reuters zpřísnění regulace. Podle návrhu, který má na stole Evropská komise, výrobcům hrozí, že by už od roku 2025 nesměli označovat plug-in hybridy jako „udržitelnou investici“. Podle automobilek by to zabilo už dnešní poptávku po technologii, do níž investovaly miliardy eur.

Návrh sleduje ovšem přesně tento cíl – má urychlit přesun k úplné elektromobilitě. Pokud chce Evropská unie dosáhnout kýžené uhlíkové neutrality do roku 2050, měly by se v té době pohybovat po silnicích v zemích EU téměř výhradně elektromobily.

Hybridům do zásuvky ublížilo několik studií, jež poukázaly na nesrovnalost mezi sliby a skutečností. Agentura Reuters cituje například neziskovku Mezinárodní rada pro čistou dopravu, která mimo jiné odstartovala emisní skandál automobilky Volkswagen.

Podle organizace se ukázalo, že skutečné emise hybridů jsou až čtyřikrát vyšší, než výrobci slibovali. Lidé je méně dobíjejí a více využívají spalovací motor. Ten má navíc u podstatně těžších vozů, než jsou klasická benzinová či naftová auta, také vyšší spotřebu i emise. Reálně jsou tak vlastně pro životní prostředí horší.

Evropská komise zatím šanci návrhu ostřeji „popohnat“ automobilky k rychlejšímu přechodu na plnou elektromobilitu na úspěch odmítá komentovat. Podle Reuters nicméně upozorňuje, že hybridy vždycky byly v plánu jen na dočasnou dobu, jako „přechodná technologie na cestě k mobilitě s nulovými emisemi“.

Automobilky se obávají, že by nová regulace v podstatě znemožnila prodej plug-in hybridů na evropském trhu. Vozy s touto technologií přitom mají v plánu vyrábět minimálně do konce tohoto desetiletí. Ostatně nedostatečný počet dobíjecích stanic jim dává za pravdu v tom, že elektromobil zatím stále nenahradí plnohodnotně vůz se spalovacím motorem.

I z dnešních plánů ale vyplývá, že svou pozornost směrují k „dokonalé“ elektromobilitě už nyní. Reuters cituje zprávu analytické společnosti AutoForecast Solutions, která sleduje výrobní plány a investice výrobců aut. Do roku 2028 mají podle ní automobilky v Evropě naplánovanou výrobu 86 modelů čistých elektromobilů, ale jen 28 modelů hybridů do zásuvky.