z týdeníku The Economist
Jedno lihuprosté, prosím. Nealko pivo je stále žádanější
Nealkoholické pivo už není jen výsadou těhotných a věřících. Pro velké pivovarské skupiny představuje budoucnost a skvělý byznys.

Pivo znají lidé už nějaký deset tisíc let a odjakživa sloužilo k tomu, aby osvěžilo a omámilo smysly. Dnes pivovarníci začínají zjišťovat, že by si možná mohli vystačit jen s tou osvěžující částí. V době, kdy prodeje „plnotučného“ piva stagnují, vkládá pivovarnický byznys největší naděje do piva bez alkoholu. A když všechno půjde podle představ Heinekenu a dalších pivovarských gigantů, budou do sebe pijáci lámat půllitry už od snídaně.
Pivo bez alkoholu nebo s jeho velmi nízkým obsahem se prodává už desítky let. Ale i jeho největší příznivci přiznávali, že chutná mdle. Bylo určeno těm, kdo toužili po normálním pivu, ale dát si ho nemohli – těhotným ženám, zbožným lidem a řidičům. Pro nadnárodní pivovarníky to byly „nákupy z nutnosti“, a raději proto nealko prodávali pod odlišnými značkami, aby si je lidé příliš nespojovali s jejich vlajkovými pivy.
To už neplatí. S pitím piva to šlo z kopce už dlouho předtím, než pandemie zavřela světové bary, částečně proto, že zdraví dbalí mileniálové nemají ve zvyku se tak často opíjet. A tak největší výrobci piva na světě, v obavách, že všichni začnou místo piva pít limonády, začali masivně investovat do vývoje nealkoholického piva s lepší chutí. Už se to začalo vyplácet. Nikdo střízlivý by si samozřejmě nealko pivo se skutečným pivem nespletl, ale už se dá pít. Výsledný produkt je natolik solidní, že největší značky, od japonského Asahi po americký Budweiser (součást AB InBev, největšího pivovarnického koncernu na světě), začaly nabízet variantu „0,0“.
Prima marže
Hlavní příčinou zájmu pivovarníků o nealkoholické pivo jsou samozřejmě luxusní marže. Jeho výroba je ve skutečnosti dražší než výroba klasické Stelly. Nealko pivo obvykle vzniká tak, že vezmete hotové alkoholické pivo a zbavíte ho alkoholu (jednotlivé značky si pečlivě střeží přesné postupy). Zvýšené výdaje ovšem víc než vykompenzuje to, co ušetříte na spotřební dani, kterou byste z klasického piva museli odvádět. A výrazně pomáhá i to, že zákazníci jsou ochotni platit v podstatě stejně, ať už je v pivu alkohol, nebo ne.
Pivo zcela bez alkoholu zatím stále zůstává velmi menšinovou záležitostí. „Pivo bez alkoholu je v tuto chvíli něčím, co pijete, když nemůžete pít,“ říká Trevor Stirling z brokerské společnosti Bernstein. Podle výzkumné firmy Euromonitor se letos na světě prodá jen 2,4 procenta piva bez alkoholu. Oproti 1,5 procenta z před deseti let je to nicméně nárůst a důvodem je propad prodejů tradičního piva. A o největší nárůst prodejů „0,0“ se postaraly ty části světa, kde se piva tradičně vypije nejvíc, hlavně Evropa.
Cílem pivovarníků proto je prezentovat svou alkoholu prostou nabídku nikoli jako pivo, ale jako limonádu pro dospělé. Tím by si mohli vytvořit předpolí v byznysu, který je co do objemu skoro čtyřikrát větší než ten pivní.
Mnoho pivovarníků je přesvědčeno, že jejich nealko produkty mohou oživit ty části trhu, kam normální piva neproniknou. Bram Westenbrink z Heinekenu tvrdí, že jenom pětina pijáků jejich piva bez alkoholu by jinak sáhla po pivu normálním. Nizozemský pivovarský gigant nabízí svou nealkoholickou značku jako vhodné pití do kanceláře, posilovny a do auta. (Také cílí na tradiční pijáky piva, když sponzoroval například právě skončené mistrovství Evropy ve fotbale.)
Výhoda proti malým
Pivní giganti jsou také přesvědčeni, že je investice do „odalkoholení“ staví do výhody oproti novým rivalům. Výrobci řemeslných piv, která jsou v posledních letech na vzestupu, pracují s malými várkami, u nichž je zbavování alkoholu krajně neekonomické. Jejich výrazně chmelená piva také mívají hodně alkoholu, na rozdíl od podstatně slabších ležáků, které dominují regálům v supermarketech. AB InBev hodlá do roku 2025 generovat přinejmenším 20 procent tržeb z prodeje nealkoholického a nízkoalkoholického piva (pod 3,5 procenta), tedy trojnásobek současného stavu. Heineken má už nyní v nabídce přes 130 produktů bez alkoholu.
Vlády a sociálně uvědomělí investoři vítají, že se pivovarníci snaží nabízet alternativy k alkoholu. Výrobky kategorie „0,0“ už dávno značku nepoškozují, jsou naopak důkazem její vyspělosti. Pivovarníci se roky snažili změnit vnímání piva jakožto chlapského pití z 80. let, které je dobré leda tak pro fotbalové fanoušky, aby se zpili pod obraz. Tento dojem částečně narušila řemeslná piva, ale na druhou stranu se po nich pivaři mnohem rychleji opíjejí, protože mají vysoký obsah alkoholu. Teď se tedy pivovarský byznys vydal opačným směrem. A je to osvěžující.
© 2021 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com.