Vybrané články
z týdeníku The Economist

Jaká mají virtuální idoly práva?

Místo skutečných celebrit sázejí čínské firmy čím dál víc na ty digitálně vyrobené. I těm ale dávají život lidé

Jaká mají virtuální idoly práva?
ilustrační foto | Flightism

Najmout si skutečnou živou hvězdu, ať už pro marketingové účely, nebo jako baviče, je drahá záležitost a přináší to řadu rizik. Několik čínských hvězd zabředlo v poslední době do skandálů. Některé do maléru dostala nedostatečná servilita vůči komunistické straně. Ostatně čínská státostrana často útočí na fanouškovskou kulturu a například zakazuje online hodnocení celebrit. Požaduje, aby se veřejně činné osoby chovaly jako skutečné vzory. Není potom divu, že mnoho čínských firem místo s živými osobnostmi raději pracuje s „virtuálními idoly“.

Velký kšeft

Virtuální idoly generují počítače. Často ovšem tyto digitální avatary ovládají anonymní lidští umělci v oblecích pro natáčení filmových trikových záběrů. Ty nejpopulárnější virtuální idoly zpívají a tančí před miliony diváků na streamovacích platformách. Fandové jim platí dýška ve skutečných penězích a kupují jejich reklamní předměty. Některé virtuální idoly jsou influencery nebo se využívají při marketingových kampaních. Je to velký byznys. Poradenská společnost iiMedia odhadla v roce 2021 velikost čínského trhu s virtuálními idoly na šestnáct miliard dolarů.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot.

Staňte se jedním z nich, nebo článek odemkněte zakoupením celého vydání.

od 184 Kč za měsíc

Předplatit

Máte předplatné?

Přihlásit