Mainstream je elektrický. Volkswagen a Toyota investují do aut na baterky dohromady 170 miliard dolarů
Možná nejdůležitější moment automobilového průmyslu za poslední léta má na svědomí muž, jenž s ním nemá mnoho společného. Anders Schelde je investičním šéfem dánského důchodového fondu AkademikerPension, jenž mimo jiné drží akcie Toyoty. Japonská automobilka, která se přetahuje s Volkswagenem o titul největšího světového výrobce co do počtu prodaných vozů, podle jeho názoru příliš otálela s přechodem na elektrické či alespoň hybridní vozy.
Loni v létě jej citovala agentura Bloomberg v tom smyslu, že jeho fond se rozhlíží po dlouhodobých investicích a že si není jistý, jestli Toyota s přípravou na elektrifikovaný automobilismus nezaspala budoucnost. „Podle mě má Toyota dva, možná tři roky, aby svůj park dostala do patřičné formy,“ řekl tehdy. Nemyslel tím, že by Japonci vyráběli špatná auta. Narážel tím na konzervativní postoj, s nímž do té doby vrcholoví manažeři Toyoty komentovali sílící trend elektrifikace jejich branže.
Vodík namísto proudu
Tento konzervativní postoj se promítal do opatrné strategie automobilky, která chtěla na všech frontách mít své želízko, ať už její vozy poháněl benzin, elektřina, střídavě obojí, nebo třeba vodík. „Před námi je nejistota, takže to, co potřebujeme, jsou diverzifikovaná řešení,“ prohlašoval ještě loni Akio Toyoda, šéf (a pravnuk zakladatele) největší světové automobilky. „Nechceme se uvázat k jedinému typu řešení.“ A skutečně, jak zmínil ekonomický server Nikkei Asia, když Toyoda a jeho lidé pořádali každoroční předváděcí akci na závodní dráze v horách na západě země, jel on sám ve sporťáku Corolla Sport H2 Concept se spalovacím motorem (byť s vodíkovým pohonem). Čerstvě vyrobené elektrické SUV, známé jako bZ4X, mezitím stálo připravené stranou.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot