Jak konkurovat Netflixu? Recept mají ve Švédsku

Švédská firma Nent nabízí naději těm, kteří se obávají smrti zadušením americkou audiovizuální produkcí.

Jak konkurovat Netflixu? Recept mají ve Švédsku
Trojice gigantů – Netflix, Amazon Prime a Disney Plus – ovládá plných 86 procent tohoto trhu, jenž na konci loňského roku čítal 141 milionů předplatitelů. | Shutterstock.com

Rok 2020 znamenal na trhu audiovizuálních médií v západní Evropě svého druhu přelom. Počet předplatitelů streamovacích služeb poprvé převýšil počet předplatitelů televizního vysílání. A nikdo, kdo v posledních letech byť jen prošel okolo zapnuté televizní obrazovky či monitoru, nebude překvapen, že drtivá většina produkce je ze Spojených států. Sporné války, multipolární svět a Trump nahlodali americkou soft power, ale na televizní a filmovou zábavu jako by to neplatilo. Trojice gigantů – Netflix, Amazon Prime a Disney Plus – ovládá plných 86 procent tohoto trhu, jenž na konci loňského roku čítal 141 milionů předplatitelů.

Pro ty, kteří se obávají, že v souboji Friends a Zdeňka Trošky zvítězí nevkus importovaný, je tu dobrá zpráva. Přináší ji stockholmská streamingová společnost Nent (což je zkratka Nordic Entertainment Group), která nejen ve Švédsku, ale po celé Skandinávii tlaku víceméně úspěšné odolává, ačkoli je ve srovnání se zmíněnými obry ekonomicky nesrovnatelně slabší.

Těsně druzí

Podle počtu předplatitelů je Nent na skandinávských trzích číslem dvě po Netflixu. Službu Viaplay od Nentu si předplácí přes tři miliony Švédů, Dánů, Norů a Finů, zatímco Netflix má v jejich regionu 4,2 milionu předplatitelů. Měřeno kritériem výdělečnosti však Nent svého velkého amerického konkurenta dokonce předčí. (Tam dobrá zpráva pro Čechy končí: Předplatné Nentu musí – a díky oblíbeným sportovním přenosům může – být výrazně dražší než u Netflixu, jehož základní verze pořád stojí necelé dvě stovky měsíčně.) Žádný lokální konkurent Američanů na takové postavení nemůže ani pomýšlet, ať je to francouzský Vivendi se službou Canal+, nebo televizní společnosti jako německá RTL, italský Mediaset či britská ITV. (Také se to odráží na ceně akcií – viz graf.)

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot.

Staňte se jedním z nich, nebo článek odemkněte zakoupením celého vydání.

od 184 Kč za měsíc

Předplatit

Máte předplatné?

Přihlásit