Vybrané články
z týdeníku The Economist

Jak karanténa změnila internet

Noční pracovní zprávy přes Slack místo internetové seznamky.

Jak karanténa změnila internet
ilustrační foto | Profimedia.cz

Mnoho měst po celém světě už strávilo téměř měsíc v karanténě a spousta „bílých límečků“ si zvyká na rutinu, která by jim dříve přišla naprosto bizarní. Nový průzkum vědeckého týmu z MIT odhalil, že 34 procent amerických zaměstnanců přestalo dojíždět do práce. Kanceláře se vyprázdnily a virtuální svět se změnil téměř stejně jako ten skutečný. A tyto změny v tom, kde, kdy a jak se používá internet mohou překvapivě přetrvat.

Rozšíření práce na dálku je patrné z lokalizace využívaných dat, které sledovala firma Cloudflare zabývající se síťovou infrastrukturou. V obchodním centru newyorského Manhattanu se snížilo využití internetu o 30 procent. A naopak v gentrifikovaných lokalitách Greenpointu a Long Island City narostlo o 60 procent. V Londýně lze vysledovat stejné vzorce, v centru města sledujeme hluboký propad, jenž vyrovnává masivní surfování v okrajových čtvrtích.

 

Doba, kdy k digitálním kontaktům dochází, také ukazuje, že práce z domova rozmlžila začátek a konec pracovní doby. V Paříži, v Londýně i v New Yorku se snížil počet zpráv posílaných přes komunikační aplikaci Slack ve špičkách mezi desátou a polednem a druhou a čtvrtou hodinou odpolední. Jejich počet naopak vzrostl mezi šestou a devátou večerní, v Londýně a Paříží pak kolem deváté ranní a v New Yorku a Paříži přes oběd. Cenou za to, že nemusíte docházet do práce, je, že se také nikdy nemůžete odpojit. 

Nejvýrazněji se změnilo to, jak lidé na internetu tráví čas. Překvapivě beze změny zůstala návštěvnost stránek virtuálního gamblingu a pornostránek. Největší nárůst zaznamenaly obchodní a výukové stránky, následují je herní a streamovací weby a internetové obchody. Jediná kategorie, která zaznamenala pokles, je ta nekompatibilní s udržováním bezpečného odstupu od druhých: internetové seznamky.

 

Tyto trendy se mohou po zrušení karantény změnit. Firmy se však nemusí za každou cenu chtít vrátit v čase. Výzkum provedený v roce 2015 na Stanfordu mezi zaměstnanci v čínském call centru odhalil, že náhodně vybraní pracovníci, kteří mohli dělat z domova, byli o 13 procent výkonnější než jejich kolegové, kteří zůstali v kanceláři. Společnosti, jež se nyní přizpůsobily práci na dálku, mohou ušetřit za kancelářské prostory a snáz si udrží zaměstnance v době, kdy se potřebují starat o malé děti.

Gartner, firma zabývající se průzkumy veřejného mínění, se v březnu dotázala 317 vedoucích pracovníků, kolik z jejich podřízených, kteří nyní pracují z domova, se už nevrátí do kanceláře. V průměru odpovídali, že 10 procent. Internetové seznamky se jednoho dne vrátí. Ale lidé z kanceláři budoucnosti budou možná už napořád muset odrážet dotazy, které jim v devět hodin večer pošlou kolegové pracující z domova.

© 2020 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com.

Týdeník hrot

Objednat nyní