Rána pro ukrajinskou ekonomiku. Evropa omezí dovoz drůbeže, vajec a cukru

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Celý článek
0

Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0
Vybrané články
z týdeníku The Economist

Jak dostat otravné stírače oken z křižovatek? Zaplatit jim!

Americký Baltimore rozjel pozoruhodný experiment. Pokud vyjde…

Jak dostat otravné stírače oken z křižovatek? Zaplatit jim!
ilustrační foto | Shutterstock.com

V roce 1993 se Rudy Giuliani stal starostou New Yorku hlavně díky slibu, že zatočí s tamní kriminalitou. Jako bývalý státní návladní nesliboval jen, že dostane do vězení vrahy a násilníky, ale že město zbaví i „stíračů oken“, již „přepadali“ řidiče, kteří zastavili na červené, a leckdy dost výhrůžně jim vnucovali své mycí služby. Policisté za vlády nového starosty vyrazili do ulic a do konce devadesátých let byli newyorští stírači oken minulostí.

Baltimore nic takového neudělal. Stírání oken aut na křižovatkách je tam dlouhé roky doménou mladíků, kteří si tak místo školy vydělávají na živobytí. Město roky tolerovalo party kluků – vesměs černých a někdy i třeba jen osmiletých –, kteří se v dopravní špičce vrhali mezi auta. V červenci, když čtrnáctiletý myč oken smrtelně postřelil rozčileného řidiče, se však nálada změnila. Od té doby mnoho lidí nejfrekventovanější křižovatky objíždí, protože se obávají, co by mohli udělat další takoví kluci, kdyby si od nich odmítli nechat umýt okna. Ze stíračů oken se navíc stalo politické téma.

Patnáct dolarů na hodinu

Starosta zasáhl. Od ledna bude stírání oken na šesti nejfrekventovanějších baltimorských křižovatkách zakázáno a dodávky budou kluky se stěrkami sbírat z ulic a vracet je do škol. Spornější je nápad, že bude město starším myčům oken platit patnáct dolarů na hodinu, když místo mytí oken nastoupí do práce nebo se přihlásí na školení.

Baltimore není jediným americkým městem, které experimentuje s peněžními pobídkami. San Francisco dává mladým, kteří vyvádějí ve škole, 500 dolarů měsíčně, když docházejí k poradci a nedělají problémy. Atlanta zase nabízí stipendia „nápojářům“, mladým klukům, kteří prodávají balenou vodu v dopravních zácpách, aby toho nechali a v létě chodili do školy.

Někteří to považují za špatný nápad. Bývalý baltimorský policejní komisař například tvrdí, že platit myčům oken, aby přestali mýt okna, se rovná vypalování. Končící marylandský guvernér Larry Hogan hlásal: „Razie, ne dávky.“ Ale dostat děti z ulic není snadné. Mytí oken na křižovatkách je technicky vzato formou žebrání, které je podle verdiktu Nejvyššího soudu z roku 2015 chráněno prvním dodatkem ústavy. Dřívější pokusy o kriminalizaci této činnosti soudy zablokovaly.

Komu se to vyplatí

Holubičí metody baltimorského starosty nemusí fungovat. Zkušenosti se školicími programy a vlivem, který mají na to, aby se mladí lidé vyhýbali problémům, jsou značně smíšené. Už jen přimět je, aby se do programů zapsali, bude těžké. Mladí myči oken, kteří pracují na hlavních městských tazích, říkají, že si stíráním oken vydělají 200 až 300 dolarů denně.

V létě, když je obzvlášť velké horko, si přijdou třeba až na šest stovek. Osmihodinová práce za patnáct dolarů za hodinu jim po zdanění vynese jenom zlomek. Někteří by nicméně na snížení výdělku výměnou za stabilní práci přistoupili. Mytí oken aut na křižovatkách je dřina. Řidiči občas na děti vytáhnou pistoli. „Je to stejně drsné jako dealování,“ tvrdí jeden z nich.

Philip Cook z Dukeovy univerzity říká, že program patrně může z ulic část mladíků odlákat, ale dokud bude mytí oken tak výdělečné, nastoupí na jejich místa jiní. Nejlepší cestou by tak mohlo být potlačení poptávky. Někteří místní chtějí podpořit mladé lidi, kteří si chtějí na rozdíl od řady svých vrstevníků vydělávat legálně. Mnoho z nich pochází z nebezpečných čtvrtí a ve škole opakovaně propadli.

Přestože jsou ještě v pubertě, někteří už vychovávají batolata. „Jsou to podnikavé děti,“ tvrdí Faith Leachová, hlavní architektka baltimorského plánu. Město toho chce využít. Ale dokud budou řidiči na křižovatkách ochotní platit, baltimorští kluci jim okna namydlí a setřou.

© 2022 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com