Válka na Ukrajině ukázala, že EU zbrojení sama neutáhne. Šéf Saabu varuje před protekcionismem

Saab patří mezi největší výrobce zbraní v Evropě a jeho ředitel Micael Johansson varuje před příliš ochranářskou politikou EU při výrobě vojenské techniky a produkci zbraní a munice.

Saab patří mezi největší výrobce zbraní v Evropě a jeho ředitel Micael Johansson varuje před příliš ochranářskou politikou EU při výrobě vojenské techniky a produkci zbraní a munice.

Celý článek
0

Většina českých firem chce přijetí eura, ukázal průzkum

České firmy by většinou uvítaly zavedení společné evropské měny v Česku. Za výhodu eura považují zejména odstranění kurzového rizika a snížení transakčních nákladů. Jako rizikovou naopak vnímají společnou měnu z pohledu možného ručení za dluhy jiných států eurozóny. Vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte.

České firmy by většinou uvítaly zavedení společné evropské měny v Česku. Za výhodu eura považují zejména odstranění kurzového rizika a snížení transakčních nákladů. Jako rizikovou naopak vnímají společnou měnu z pohledu možného ručení za dluhy jiných států eurozóny. Vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte.

Celý článek
0

Komentář: Evropa ekonomicky upadá. Nic než radikální integrace a jednotný trh nepomůže

Zastánce různých „národních“ řešení, včetně mnoha českých politiků, to asi nepotěší, ale pokud chce EU alespoň trochu konkurovat USA a Číně, jiná cesta než větší ekonomická integrace není.

Zastánce různých „národních“ řešení, včetně mnoha českých politiků, to asi nepotěší, ale pokud chce EU alespoň trochu konkurovat USA a Číně, jiná cesta než větší ekonomická integrace není.

Celý článek
0

Italská vláda chce znovu začít stavět most na Sicílii

Za projekt v oblasti sužované zemětřeseními se hlasitě bere nacionalista Matteo Salvini a jeho ministerstvo infrastruktury. 

Italská vláda chce znovu začít stavět most na Sicílii
Messinská úžina mezi pevninskou Itálií a Sicílií | foto Profimedia.cz

Vláda italské premiérky Giorgii Meloniové oživila plán, o kterém přemýšleli již staří Římané a po němž po desetiletí pokukovala i nejedna moderní vláda: vybudování mostu mezi pevninou a Sicílií. Naneštěstí je místo, kde by měl most stát, uprostřed zóny silné seizmické aktivity, v níž zemětřesení stíhá zemětřesení, píše agentura Bloomberg.

Řím si klade za cíl „co nejrychleji obnovit proces plánování mostu přes Messinskou úžinu“, uvádí vládní prohlášení z konce minulého týdne. Vláda tvrdí, že visutý most o délce 3,2 kilometru by byl nejdelším svého druhu na světě. Schválila dekret, který „umožňuje okamžité restartování procesu plánování projektu a výstavby“.

Salviniho dítě

Ministr infrastruktury Matteo Salvini, nejhlasitější zastánce projektu, to označil za italský „historický den“. Jeho úřad plán překřtil na „zelený projekt“, který by snížil znečištění oxidem uhličitým a ušetřil čas a peníze cestujícím přes úžinu. „Bude to také velká turistická atrakce,“ uvedlo ministerstvo v samostatném prohlášení. Most „má ambice stát se nejmodernějším a nejudržitelnějším na světě“, napsal na Twitteru Salvini, lídr krajně pravicové strany Liga. Řekl, že most bude „vzorem pro Itálii, která věří sama v sebe“.

Kromě všech uvedených úžasných kladů také bude pochopitelně stát miliardy eur, o jejichž osudu bude rozhodovat Salviniho ministerstvo.

O plánech na stavbu mostu přes Messinskou úžinu, který by spojil Sicílii s italskou pevninou, se diskutovalo po tisíciletí, podle některých historiků jeho stavbu zvažovali již staří Římané. Ve 20. století je oživil fašistický vůdce Benito Mussolini a o několik desetiletí později premiér Silvio Berlusconi.

Zemětřesení nepomáhá

Ačkoli plány na stavbu mostu již spolykaly přes 1,2 miliardy eur z veřejných zdrojů (vynaložených v průběhu let na různé studie a hodnocení), z mostu ještě nestojí ani metr. V neposlední řadě proto, že by se nacházel v jedné ze seizmicky nejaktivnějších středomořských oblastí. Proto je i vláda premiérky Meloniové opatrná: uvedla, že projekt byl schválen pouze podmínečně, zatímco technické detaily čekají na vyhodnocení, uvedla italská zpravodajská agentura ANSA.

Právě finanční obavy s ohledem na geologickou situaci projekt v minulosti brzdily, napsal server Politico.com. Naposledy jej odložil premiér Mario Monti před deseti lety kvůli vysokým nákladům a technickým problémům. Tehdejší návrh počítal s mostem mezi městem Villa San Giovanni v jižní oblasti Kalábrie a severně od sicilského města Messina.