Vybrané články
z týdeníku The Economist

iMac, iPhone, iOprav

Apple otočil a nechá zákazníky opravovat svá zařízení. Co to znamená?

iMac, iPhone, iOprav
ilustrace | Vojtěch Velický

Apple se vždycky snažil rozvíjet potenciál svých zákazníků. „Lidé jsou od přírody kreativní. Budou používat nástroje způsobem, jaký by jejich tvůrce nikdy nenapadl,“ nechal se jednou slyšet zesnulý spoluzakladatel počítačové firmy Steve Jobs. Proto také působilo dost nemístně, když Apple svým zákazníkům všemožně bránil své produkty opravovat. Návody na opravy se držely v tajnosti, originální náhradní součástky se těžko sháněly, a výměna displeje na nejnovějším modelu iPhonu dokonce vyřazovala z provozu nástroj pro rozpoznávání tváře majitele.

To už však neplatí. Apple zkraje tohoto měsíce přislíbil v několika vyjádřeních, která mnohé překvapila, update softwaru, jenž udělá z nového modelu iPhonu opravitelnější zařízení. Firma navíc 17. listopadu oznámila, že uživatelům umožní opravovat si vlastní zařízení a poskytne jim k tomu návody, nástroje a součástky. Dokonce i kritikové tleskali, obzvláště pak čelní představitelé sílícího celosvětového hnutí za „právo na opravu“ včetně Kylea Wiense, šéfa iFixitu, webové stránky, která prodává součástky a zveřejňuje bezplatné návody na opravy.

Doma to zkusí málokdo

Jaký dopad bude reálně mít program „domácí opravny“, není v tuto chvíli jasné. Zkraje příštího roku se otevře nový online obchod. Majitelé, kteří vrátí použité součástky k recyklaci, za ně dostanou kredit na další nákup. Připojit se mohou i nezávislé opravny, aniž by s Applem musely podepisovat komplikované smlouvy. A především opravy prováděné jednotlivci už nepovedou ke zrušení záruky (to se nicméně nevztahuje na poškození v důsledku toho, že se v zařízení jen tak povrtáte).

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot.

Staňte se jedním z nich, nebo článek odemkněte zakoupením celého vydání.

od 184 Kč za měsíc

Předplatit

Máte předplatné?

Přihlásit