Evropa je ekonomickým obrem, ale politicky je stále trpaslíkem. Je čas to změnit

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Celý článek
0

Největší ruské bance se daří. Sberbank po historickém zisku vyplácí rekordní dividendu

Polovina částky přiteče přímo do ruského rozpočtu, protože většinový podíl ve finančním domě kontroluje ruská vláda. Peníze pomohou Kremlu financovat válečné tažení na Ukrajině.

Polovina částky přiteče přímo do ruského rozpočtu, protože většinový podíl ve finančním domě kontroluje ruská vláda. Peníze pomohou Kremlu financovat válečné tažení na Ukrajině.

Celý článek
0

Praze chybí 85 tisíc bytů. Ceny ale nejsou přepálené, dál porostou, říkají developeři

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Celý článek
0

Hotovo. Aero je konečně maďarské

Rok a půl dlouhá anabáze s prodejem tuzemského výrobce letadel Aero Vodochody je u konce. Fabriku převezme maďarský byznysmen blízký premiéru Orbánovi. 

Hotovo. Aero je konečně maďarské
ilustrační foto | Zdroj: Aero Vodochody

Legendární výrobce ještě legendárnějšího letounu L-39 Albatros z Odoleny Vody Aero Vodochody po patnácti letech mění vlastníka. Investiční skupina Penta jej definitivně prodala maďarské společnosti HSC Aerojet Zrt. Firmu ovládá maďarský podnikatel, diplomat a blízký spolupracovník premiéra Viktora Orbána Kristóf Szalay-Bobrovniczky.

Podíl ve výrobci získá také tuzemský obchodník se zbraněmi, společnost Omnipol Richarda Hávy. Jeho postavení ale nakonec bude slabší, než zdálo loni, kdy byl prodej firmy poprvé oznámen. Z původního aranžmá – 51 procent Maďaři a 49 procent český Omnipol – ale už dávno sešlo. Aktuální rozložení sil sice kupující strana nezveřejnila, ale předpokládá se, že Omnipol skončí ve značně minoritním postavení s podílem dvacet procent. Prodává se nakonec fabrika včetně sousedního letiště, které je pro chod závodu životně důležité. Loni to ale chvíli vypadalo, že se obě části budou prodávat zvlášť.

„Vývoj a příprava výroby vlastního letounu L-39NG, které si do dnešního dne vyžádaly přes tři miliardy korun, byly pro rozvoj a budoucnost Aera zásadní. Úspěšná certifikace letounu se stala impulzem pro náš exit z Aera. Chceme věnovat energii klíčovým firmám našeho portfolia,“ uvedl na rozloučenou jeden z hlavních majitelů Penty Marek Dospiva. Cenu ani jedna ze stran nezveřejnila. Pro Pentu nebude až tak podstatná, mnohem důležitější je, že se leteckého výrobce zbavila. 

 

Z pohledu patnácti let, po která Aero skupina držela, na něm rozhodně příliš nevydělala. V roce 2006 firmu získala zhruba za tři miliardy korun, další  miliardy do výrobce letadel v průběhu let investovala. Představa, že za firmu dnes dostala šest a více miliard „na dřevo“, je značně nepravděpodobná.  

Noví majitelé budou Aero ovládat prostřednictvím společnosti Vodochody Holdings HU, která je stoprocentně vlastněna společností HSC Aerojet Zrt. Se změnou vlastníka přichází do Aera nový prezident a generální ředitel. Tím se stane podle očekávání Viktor Sotona, dosavadní generální ředitel pardubické firmy ERA, která patří Omnipolu. 

„Aero bude i nadále rozvíjet všechny tři pilíře svého podnikání, kterými jsou výroba a vývoj vlastních letounů, dále MRO zakázky na údržbu a opravy letounů, a rovněž výrobní programy aerostructures, tedy dodávky leteckých celků domácím a zahraničním zákazníkům. Všechny tyto tři pilíře zůstanou součástí naší obchodní strategie,“ uvedl Sotona v prohlášení. 

Obchod se nebývale vlekl. Celý proces trval přes rok a půl. Z původní koalice kupců vypadla skupina PPF, která měla pomáhat Omnipolu s financováním. K zásadní rošádě došlo také na maďarské straně – lobbistu Andráse Tombora vystřídala zjevně schopnější a mocnější figura z okruhu maďarského premiéra Viktora Orbána, manažer, investor a někdejší diplomat Kristóf Szalay-Bobrovniczky. Právě on dokázal dotáhnout klíčové financování maďarskými státními bankami.

Na bankovních zárukách a složitém ocenění podniku, který provozně v poslední době hospodařil se ztrátou, celý proces drhnul. Ale letos v létě se věci daly konečně do pohybu. A také zřejmě není náhodou, že dotažení obchodu se přesně krylo s návštěvou maďarského premiéra v Česku.