Horší, než se čekalo. Průmysl spadl o třetinu

Koronavirus nalomil páteř českého průmyslu: sektor automotive se v dubnu propadl o čtyři pětiny.

Horší, než se čekalo. Průmysl spadl o třetinu
ilustrační foto | Michal Čížek

Dubnová data z českého průmyslu naznačují, že obavy z hluboké recese způsobené uzavřením ekonomiky kvůli čínské chřipce byly namístě. Nejdůležitější segment české ekonomiky se podle údajů Českého statistického úřadu propadl meziročně o 33,7 procenta.

„Tuzemská průmyslová výroba tak zaznamenala v dubnu nejcitelnější meziroční propad v novodobé historii České republiky a překonala doposud nejvýraznější meziroční pád ve výši 22 procent z února 2009, kdy kulminovala globální finanční krize,“ komentuje to hlavní ekonom ING Jakub Seidler.

A co hůř, hodnota nových zakázek klesla ve stejném období dokonce o více než dvě pětiny. Ze zahraničí jich ubylo konkrétně bezmála 45 procent, v tuzemsku pak 36 procent. Problémy firem proto s ukončením nouzového stavu zdaleka nekončí. „Český průmysl kvůli výpadkům v zakázkách nebude moci naplno využívat své kapacity, což povede k obrovským ztrátám,“ tvrdí hlavní ekonom investiční společnosti BH Securities Štěpán Křeček.

Celý průmyslový sektor stáhli do hlubokých záporných čísel především výrobci automobilů a jejich dodavatelé. Automobilový průmysl jako celek podle ČSÚ oproti loňsku spadl dokonce o více než 80 procent. Jde o důsledek zastavení výroby tří velkých automobilek – Škody Auto, Hyundai a TPCA – prakticky na celý měsíc. Kvůli nim stály i dodavatelské firmy.

Sektor automotive zároveň zaznamenal největší výpadky nových kontraktů – o 77,7 procenta. „Pandemie koronaviru téměř zastavila výrobu motorových vozidel v České republice. Důsledky budou katastrofální. Některé firmy odejdou z trhu, jiné budou bojovat s prudkým nárůstem zadlužení,“ předpovídá Štěpán Křeček.

Ekonomové očekávají, že dubnová čísla představují letošní dno a v dalších měsících už by se neměla opakovat. Přesto bude restart výrobců aut, jejich dodavatelů i celého průmyslového sektoru jen pozvolný, hlavně kvůli oslabené domácí i zahraniční poptávce. Roli budou hrát ale také narušené dodavatelské řetězce.

Týdeník hrot

  • Budoucnost robotických šílenců
  • Stát jako hoteliér
Objednat nyní