z týdeníku The Economist
Hollywoodští draci proti streamovacím hobitům
Z krvavé bitvy mezi staletými hollywoodskými obry a streamovacími nováčky se pro diváka stala zajímavá a výhodná podívaná

Šermování, kouzla a sex za půl miliardy dolarů dorazí na malou obrazovku, kterou máte u ruky. Warner Bros. Discovery spustilo 21. srpna vysílání Domu draka, spin-offu hitu Hra o trůny, jehož výroba vyšla na sto padesát milionů dolarů. V patách mu jde Amazon Prime Video, které 1. září spustí Prsteny moci, poněkud zdrženlivější, zato finančně nákladnější drama na motivy knih Pán prstenů. Seriál Amazonu údajně vyšel na 465 milionů dolarů, což z něj dělá nejdražší dílo natočené pro televizi. Kouká z toho epická bitva o diváka.
To všechno je však jen součástí dlouhotrvající války, v níž stojí stará hollywoodská studia proti streamovacím přivandrovalcům. Warner Bros. oslaví příští rok sté narozeniny. Amazon, který vydělává hlavně na internetovém obchodu a cloud computingu, spustil svůj vedlejší videoprodukt teprve před pěti lety. S tím, jak streamovací války nabírají na intenzitě, věří obě strany, že právě ony jsou ve výhodě.
Chceme dostat zaplaceno
Poslední vývoj nahrává do karet starým hollywoodským drakům. V době lockdownů se investoři rojili kolem streamovacích služeb, ale jakmile začal vysychat příliv nových předplatitelů, ztratili o ně zájem. Netflix, jenž kdysi mluvil o potenciálním trhu 800 milionů domácností, se zasekl na 220 milionech a cena jeho akcií od začátku letošního roku poklesla o šedesát procent. Desátého srpna si mohl Hollywood nárokovat symbolické vítězství, když Disney oznámil, že předběhl Netflix a získal 221 milionů streamovacích předplatitelů. Toto číslo opakovaně započítává předplatitele různých služeb od Disneyho a ignoruje fakt, že mnoho z nich pochází ze zemí s velmi nízkými poplatky, jako je Indie. Spolehlivě však zaplašilo všechny pochybnosti, zda stárnoucí studia dokážou hrát novou streamovací hru.