Vybrané články
z týdeníku The Economist

Hollywood v bedně

Disney a Warner ve velkém sázejí na filmy pro streamovací služby.

Hollywood v bedně
ilustrace Vojtěch Velický

Pokud by se některému byznysu opravdu hodila pomoc Wonder Woman, jsou to kina. Karanténní opatření a nouze o premiéry snížily v roce 2020 celosvětové tržby o sedmdesát procent. Majitelé promítacích sálů si mohou oddechnout, protože bojovnice v korzetu na Štědrý den vyrazí je zachránit, a dá tak divákům důvod vrátit se do potemnělých sálů.

Zápletka tohoto dramatu se točí kolem prohlášení, s nímž přišel telekomunikační gigant AT&T, majitel společnosti Warner Bros, která film produkovala. „Wonder Woman 1984“ a dalších sedmnáct celovečerních snímků z dílny Warnerů, které měly jít do distribuce během nadcházejícího roku, budou ve stejný den, kdy půjdou do kin, dostupné ve streamovací službě HBO Max. Kina se přitom donedávna mohla spolehnout na několikaměsíční promítací exkluzivitu. Puristé jsou v šoku. „Budoucnost filmového průmyslu je na velkém plátně bez ohledu na to, co tvrdí nějaký diletant z Wall Street,“ rozčiloval se Denis Villeneuve, jehož epická sci-fi „Duna“ patří ke snímkům, kterých se toto prohlášení týká. 

Bez práva první filmové noci

Warner není jediné studio, které přesouvá pozornost k malým obrazovkám. Universal Pictures, jež spadá pod kabelovou společnost Comcast, uzavřelo v červenci dohodu s největším světovým řetězcem kinosálů AMC, podle které dostanou kina jen sedmnáct dní, než začnou být filmové novinky dostupné online (AMC dostane podíl ze streamovacích zisků). Společnost Paramount Pictures, která vlastní ViacomCBS, letos raději několik filmů prodala Netflixu, než aby dopustila, že se budou promítat před prázdnými hledišti kinosálů. A 10. prosince naznačilo největší hollywoodské studio Disney, že i ono vidí budoucnost ve streamování.

 

V prezentaci pro investory studio oznámilo kampaň na nový obsah streamovací služby Disney+: deset seriálů z prostředí Hvězdných válek, deset dalších seriálů vycházejících z komiksů vydavatelství Marvel, patnáct nových původních seriálů a patnáct celovečerních filmů. Disney+ počítá s nárůstem nákladů na obsah z aktuálních dvou miliard dolarů na osm až devět miliard v roce 2024. Když se k tomu přidá ještě sportovní ESPN+ a další Disneyho streamovací kanál Hulu, bude společnost utrácet ročně 14 až 16 miliard, což už nemá daleko k 17 miliardám, které si letos na útratu vyhradil streamovací průkopník Netflix.

Disneyho „obsahové tsunami“ je „děsivé pro jakoukoliv menší společnost, která uvažuje o tom, že by se pokusila v předpřipraveném prostoru konkurovat“, píše Michael Nathanson ze společnosti MoffettNathanson zabývající se výzkumem médií. O diletanty z Wall Street se pokoušejí mrákoty: akcie Disney vylétly den po prezentaci o 14 procent, dosáhly historického maxima a přidaly 38 miliard k tržní hodnotě společnosti. 

Po hlavě do streamu

Disney očekává, že v roce 2024 bude mít Disney+ 230 až 260 milionů předplatitelů – což je trojnásobek původního plánu. Vzhledem k většímu množství diváků a plánovanému zvyšování ceny je možné, že služba překoná hranici ještě dříve. Disney předpokládá, že bude mít na všech svých streamovacích kanálech dohromady v roce 2024 přes 300 milionů předplatitelů – možná dost na to, aby předstihl Netflix, jenž je aktuálně na 195 milionech. Přímo proti Netflixu potom Disney vytáhne s novou službou Star, která bude disponovat širším záběrem programů včetně nové show, v níž bude vystupovat nezdolný klan Kardashianů. 

Disney se také před dvěma měsíci pustil do restrukturalizace, jejímž cílem je větší zaměření na streamování. Naopak snížil počet pracovních míst v ABC News a oznámil ukončení provozu rádií. Benjamin Swinburne z banky Morgan Stanley k tomu poznamenává, že plány se službou Disney+ naznačují, že v roce 2024 bude streamování výhradním a největším zdrojem příjmů společnosti. Bez pohledu na to, co si myslí někteří režiséři, v Hollywoodu se už nad visačkou „vyrobeno pro televizi“ nikdo neošklíbá.

© 2020 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com.

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.

Týdeník hrot

  • Co zbylo z čínských investic v Česku
  • Čeká nás návrat inflace?
Objednat nyní