Glosa: Zpoplatněním Facebooku a Instagramu uznává Zuckerberg vlastní bídu

Facebook a Instagram zavádějí předplatné. Ukazuje to, že tyto sociální sítě ztrácejí půdu pod nohama.

Glosa: Zpoplatněním Facebooku a Instagramu uznává Zuckerberg vlastní bídu
ilustrační foto | wichayada suwanachun / Shutterstock.com

Pilotní program spouští společnost Meta na Novém Zélandu a v Austrálii. Tamní uživatelé si budou moci za 11,99 dolaru (na iOS za 14,99 dolaru) měsíčně zaplatit ověření profilu. Dostanou za to exkluzivní postavení ve vyhledávání či v komentářích a lepší uživatelskou podporu.

Meta slibuje skutečně fungující kontakt na administrátory a aktivnější přístup k účtům, které se vydávají za předplatitele. Požaduje tedy skoro tři stovky měsíčně za něco, co by mělo být naprosto základní vlastností jejích služeb.

Nemálo lidí se obává globální cenzury. Podstatnou část aktivnějších uživatelů Facebooku či Instagramu někdy postihlo nahodilé smazání příspěvku, nebo dokonce dočasné zablokování profilu. Důvody často bývají přinejlepším sporné, odvolání téměř nefunguje. Není proto divu, že to někoho vede k úvahám o systematickém umlčování. Ve skutečnosti ale mají mnohem spíš zkušenost se šlendriánem.

Platformy nechtějí platit moderátory-lidi, automatizovaná správa není zdaleka perfektní, výsledkem je nespokojenost. Frustrace bývá o to větší, pokud vám na síti závisí živobytí. Právě na firmy či influencery nová nabídka patrně míří. Na Facebooku má profil okolo 200 milionů firem, zejména menší podniky si dlouhé roky stěžují, že jim platforma zamítá reklamy či maže příspěvky, opravy se ale nemohou dovolat. Meta svými bídnými službami vytvořila poptávku, teď bude kasírovat.

Sociální sítě očividně hledají nový zdroj příjmů. Ekonomická nejistota snižuje reklamní rozpočty, Metu zasáhla politika Applu ohledně sdílení uživatelských dat, stále naráží i na požadavky Evropské unie. Předplatné může být částečnou odpovědí. Meta ale nejspíš bude muset vymyslet něco mnohem lepšího, aby to skutečně zajímalo dostatek lidí a firem.

Zatím hlavně uznává, že její uživatelská podpora nestojí za nic.

Autor píše pro Médiář.cz