Fofr na betonu

Poslanci schválili přelomový zákon a slibují konečně odblokovat stavby dálnic a železnic. Vůbec to není jisté, vzkazuje jim soud i vládní legislativci.

Fofr na betonu
ilustrační foto | Profimedia.cz

Šest let poté, co hnutí ANO začalo řídit resort dopravy, prosadilo jeden ze základních pilířů svého programu – zrychlení staveb dálnic a železnic. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka takzvaný liniový zákon, který už čeká jen na podpis prezidenta, zkrátí současné tempo výstavby ze 13 let až na polovinu. Jenže zákon také umožňuje výrazně zasáhnout do práv lidí. A údaje o zkrácení výstavby jsou jediná čísla, která ministerstvo k zákonu odprezentovalo. Stěžuje si na to jak Nejvyšší správní soud, tak Legislativní rady vlády.

Jako na trhu

Zákon, o kterém je řeč, je po dvou letech novelizovaný dokument. O tom, jak se připravoval, nejlépe svědčí historka ze zasedání poslaneckého výboru. Už v první novele připravované v roce 2018 šlo totiž poslancům o hodně. Měli šanci blýsknout se před svými voliči a svou tvořivostí dostat do zákona tu či onu silnici, pro niž budou platit speciální pravidla výstavby, třeba že se může začít stavět bez ohledu na majetkové vypořádání s majiteli pozemků. „Byli jako hokyně na trhu. Nebyla žádná pravidla. Zvítězil ten, kdo více křičel,“ vzpomíná opoziční pirátský poslanec Ondřej Polanský, jeden z autorů tehdejší novely.

Aby bylo ještě jasnější, oč jde, stačí se podívat do Německa. I tam podobný systém platí, aby se ale stavby na speciální seznam dostaly, musí splnit řadu podmínek, například dobu zahájení do dvou let. Bundestag seznam pravidelně reviduje. Jenže na Malé Straně stačilo bouchat pěstí do stolu. Na speciální seznam určený původně pro klíčové evropsky významné dopravní stavby se tak dostal i nový plot kolem ruzyňského letiště.

Když se nyní zákon novelizoval, seznam poslanecké tvořivosti se ještě nafoukl. Třeba o silnici z Valašských Klobouků na sever do Krnova, Opavy a dále k polským hranicím. Poslanci se rozhodli do seznamu napsat i vodní díla, jejichž stavba je daleko za horizontem jejich funkčního období. Třeba přehradu Nové Heřminovy. Zákon se také rozšířil na konkrétní elektrická a další vedení. Senátoři ještě chtěli připsat stavby zacílené na boj se suchem, poslanci to ale odmítli. 

Když se začal nynější návrh v roce 2018 probírat, rozcupoval ho Nejvyšší správní soud. Vadila mu absence jakýchkoli podkladů pro to, začít uplatňovat tak mimořádné právní úkony. „Jedná se o další z řady zásahů přinášejících ne-li už přímo chaos, tak přinejmenším prohloubení právní nejistoty, pokud jde o výklad a aplikaci měněných či nově zaváděných institutů, stejně jako riziko nedůslednosti provedených změn a z toho plynoucích rozporností a dalších výkladových problémů,“ vzkázal v listopadu 2018 předseda NSS Michal Mazanec. Programové usnadňování situace stavebníkům na úkor veřejných zájmů a práv ostatních se podle něj může projevit kontraproduktivně. „Pokud se totiž problémy nevyřeší v řádně vedených procesech před správními orgány, tím častěji jejich rozhodnutí a další opatření neobstojí v soudním přezkumu,“ varuje.

Samý zmatek

O čtyři měsíce později chystanou novelu zkritizovala i Legislativní rada vlády. Ta se zaměřila na hodnocení dopadů regulace, takzvanou zprávu RIA, kterou měla k dispozici. „Ze zprávy RIA nelze zjistit, ani přímo, ani nepřímo, ani v kombinaci s dalšími dokumenty, jaké budou dopady navržené regulace, a to ani v hrubých rysech. Nelze odhadnout, zdali navržená novela přispěje k urychlení přípravy a výstavby liniových staveb,“ stojí v textu.

Pokud se obavy obou institucí naplní, nemusí vlastně vůbec dojít k urychlení výstavby, kterou ministerstvo slibuje, hrozí navíc žaloby včetně zrušení zákona u Ústavního soudu, kde už koneckonců zákon od října 2018 na podnět Senátu leží.

Co přesně zákon zavádí? V jakém režimu budou silnice a železnice růst? Co zbývá vlastníkům pozemků? Co si od normy vláda slibuje? Čtěte v aktuálním vydání týdeníku Hrot, které vychází 12. října. Předplatit si ho můžete ZDE.

 

.

Týdeník hrot

  • SuperMario vs. čistič z Hané
  • Kdy dohoří poslední uhlí
Objednat nyní