Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0

TikTok a zneužívané děti. Čínské sociální síti hrozí obrovské pokuty

Být nejvlivnější sociální sítí na světě s sebou nenese jen obrovské příjmy, ale očividně také velké potíže. Alespoň, pokud síť patří Číňanům. Kteří k osobním datům přistupují... jako Číňané. Po žalobách jednotlivých států USA se na TikTok vrhla Federální obchodní komise. Důvod? Ledabylé nakládání s daty dětí a mladistvých už prý překračuje všechny meze.

Být nejvlivnější sociální sítí na světě s sebou nenese jen obrovské příjmy, ale očividně také velké potíže. Alespoň, pokud síť patří Číňanům. Kteří k osobním datům přistupují... jako Číňané. Po žalobách jednotlivých států USA se na TikTok vrhla Federální obchodní komise. Důvod? Ledabylé nakládání s daty dětí a mladistvých už prý překračuje všechny meze.

Celý článek
0

Festivaly a „tři R“? Prakticky nemožné

Pořadatelům festivalu Brutal Assault hrozí už druhá ztracená sezona. Stejně jako další organizátoři čekají na verdikt, jestli má letošní ročník vůbec šanci.

Festivaly a „tři R“? Prakticky nemožné
Iggy Pop | Profimedia.cz

Každý rok v první polovině srpna se do pevnosti Josefov na Královéhradecku sjíždějí tisíce fanoušků extrémní hudby z celé Evropy. Jeden z největších alternativních festivalů Brutal Assault si během 25 let fungování vytvořil věrnou základnu fanoušků. 

Letos jim už podruhé hrozí, že na několikadenní akci budou muset zapomenout. Stejně jako pořadatelé ostatních letních koncertů i tým kolem Brutal Assaultu stále žije v nejistotě, jestli se původně naplánovaný termín na 10. až 14. srpna podaří dodržet. A hlavně v jaké podobě. „Dovolím si tvrdit, že informace, jestli bude letos možné pořádat festivaly, v tuto chvíli neexistuje,“ konstatuje jeden z pořadatelů Martin Brzobohatý.

Už loni kvůli epidemii čínské chřipky museli organizátoři z původních plánů značně slevit. „Čekali jsme taky poměrně dost dlouho. Výsledkem bylo drastické omezení počtu návštěvníků, které nám prakticky znemožnilo akci formátu Brutal Assaultu uspořádat,“ dodává Martin Brzobohatý.

Z několikadenní akce až pro 20 tisíc lidí tak byl komorní koncert vměstnaný do dvou večerů. A místo desítek kapel z celého světa vystoupili účinkující především z Česka a blízkého evropského okolí.

Letos hrozí podobný, ne-li ještě horší scénář. Největší problém pro pořadatele Brutal Assaultu ale spočívá v nejistotě. Přípravy proto přibrzdili a vyčkávají na informace. Čas do konečného rozhodnutí, zda akci odpískat, se ale krátí. „Byli bychom schopni festival uspořádat v plném rozsahu, pokud bychom se verdikt dozvěděli nejpozději v dubnu,“ vysvětluje Martin Brzobohatý.

Prozatím se zdá, že úřadům plán pro letní restart kultury chybí. Ministerstvo zdravotnictví odmítá spekulovat, prý by odhady epidemiologické situace na tak dlouhou dobu dopředu byly neseriózní. Ministerstvo kultury pak sice připouští jednání s lidmi z hudební branže, zároveň ale naznačuje, že ve hře jsou spíš menší akce pro řádově stovky, maximálně tisícovku lidí, a to navíc jen za dodržování přísných pravidel. 

„Malý“ Brutal Assault nevychází

Nejohroženější se tak zdají právě velké, vícedenní akce typu Brutal Assaultu nebo „umírněnější“ Rock for People. „Zajistit rozestupy v rámci celého festivalu, především tedy v hledišti přímo pod pódii, je prakticky nemožné,“ přiznává Martin Brzobohatý.

Těžko představitelné podle něj je ale také testování účastníků, jímž se u jiných akcí zabývají jako jednou z možností, jak brány v létě přece jen otevřít. Jenže to opět připadá v úvahu hlavně u menších podniků. „Představa, že u pětidenní akce necháváme testovat nejen návštěvníky, ale i veškerý personál a pořadatelský tým dvakrát v průběhu akce, zní v této chvíli poměrně dost nereálně,“ myslí si pořadatel Brutal Assaultu.

Snížení kapacity pak zase nevychází ekonomicky. Brutal Assault je podle organizátorů ekonomicky postavený na devadesáti- až stoprocentním naplnění areálu. Omezení třeba na polovinu by znamenalo výpadek dvou pětin až poloviny rozpočtu. Vyrovnat jej zdražením vstupenek nebo služeb na festivalu by bylo pro návštěvníky neúnosné.

Velmi reálně tak hrozí další ztracená sezona. Prozatím se pořádající agentuře Brutal Assaultu daří přežívat s osekaným rozpočtem, a to především díky státní podpoře. Přestože přišla s velkým zpožděním a komplikacemi. 

„Poměrně dost dlouho to vypadalo, že jsme se ocitli v situaci, kdy jsme tak úplně nezapadli ani do představy MK o tom, že děláme ‚kulturu‘, ani do představy MPO, že ‚podnikáme v kultuře‘,“ vysvětluje Brzobohatý. Po úpravě programů Covid – Kultura se ale nakonec úřady přesvědčit povedlo.

Přežije ale Brutal Assault i další zmařený ročník? Podle Martina Brzobohatého by se asi ještě jeden rok – za předpokladu pokračující podpory státu – dal ustát. Nejhorší je ale chybějící výhled do budoucna. „Především by stát měl mít koncepci ve středně- a dlouhodobém horizontu. Jinak se budete ke svému podnikání stavět, pokud vám někdo bude každých pár týdnů dávat (či brát) naději, že budete moci ve svém podnikání zase brzy pokračovat. A jinak se zařídíte, pokud by vám někdo řekl, že váš obor bude v útlumu celé dvě sezony,“ uzavírá Brzobohatý.

Více o nevalných vyhlídkách pořadatelů dalších letních festivalů nebo o přístupu státu k pomoci kultuře se dočtete v aktuálním čísle týdeníku Hrot.