Europoslanci udělali opak. Spalovací motory zastínily mnohem důležitější téma
Zákaz spalovacích motorů vyvolal obrovské emoce, zatímco nutnost změny systému emisních povolenek zůstala na vedlejší koleji.

Evropský parlament býval v posledních letech často zelenější než superzelená Evropská komise. Hlasováním z minulého týdne tuto pověst zlomil, když poslanci odmítli klíčové elementy legislativního superbalíku Fit for 55.
To se sice netýkalo emotivního a ve veřejné debatě převládajícího zákazu prodejů vozů se spalovacími motory po roce 2035, který europoslanci odkývali, odmítli však rozšíření systému emisních povolenek na osobní dopravu a domácnosti a postupné snižování přídělu uhlíkových certifikátů zdarma a s tím související zavedení uhlíkového cla pro výrobky ze zemí mimo EU, na které emisní obchod nedopadá. Lze říct, že parlament udělal přesný opak toho, co by bylo v tuto chvíli přínosné.
Zákaz vozů produkujících emise „na výfuku“ sice nechává málokoho chladným, vzhledem k pokročilým plánům automobilek v elektromobilitě i skutečnosti, že se zákaz reálně projeví až kolem roku 2050, jde však spíš jen o symbolické gesto.
V čase, kdy spotřebitele drtí rekordní růst cen energií, nejspíš skutečně není ta nejvhodnější doba na to, uvalit na domácnosti další náklad v podobě emisní povolenky, a odmítnutí parlamentem lze chápat. Na druhou stranu, opatření mělo platit až od roku 2029. Jaká bude v té době cena elektřiny a plynu, nikdo neví. Šlo navíc o těžce vyjednaný kompromis.
Vůbec nejhorší však je, že poslanci propásli šanci narovnat podmínky mezi sektory ekonomiky, které nejsou povolenkami zatíženy stejně. Nehledě na neevropskou konkurenci, která je vůči domácím výrobcům v jasné výhodě.
Právě to měla změnit uhlíková cla. Kritici mají pravdu, že dopady odmítnutých opatření by byly značné. Pokračovat v současném režimu však také není možné.