Rána pro ukrajinskou ekonomiku. Evropa omezí dovoz drůbeže, vajec a cukru

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Celý článek
0

Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0

Esej: Britské průmyslové blues

Kolébka průmyslu má dlouhodobé problémy s kvalitou i kvantitou produkce. Brexit bez dohody může její průmysl zcela položit.

Esej: Britské průmyslové blues
ilustrace Vojtěch Velický

Ať už historii píše kdokoli, má smysl pro ironii a humor. Pro anglický humor, chtělo by se dodat. Velká Británie odstartovala na konci 18. století první průmyslovou revoluci. Tamní vynálezci sestrojili první parní stroje a lokomotivy, stáli u vzniku strojírenského a textilního průmyslu. Ještě v polovině minulého století patřilo ostrovní království ke světové špičce například v leteckém průmyslu.

Navzdory slavné historii britský průmysl v posledních 50 letech doslova mizí před očima. Podle některých ekonomů a historiků začal jeho úpadek již před 150 lety. V prvních desetiletích se jednalo o relativní oslabování, kdy britský průmysl rostl výrazně pomaleji než v Německu, ve Spojených státech nebo v Japonsku. Navíc již tehdy se objevila vážná selhání v kvalitě produkce.

S přihlédnutím k výše řečenému je úsměvné, když propagátoři brexitu slibovali – a dodnes slibují – obrat směrem k novému rozmachu britského průmyslu. Realita bude téměř jistě opačná, hlavně v případě, že se nepodaří uzavřít obchodní dohodu s Evropskou unií. Tvrdý brexit (bez dohody) může být pro britský průmysl poslední ranou.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit