Elektromobil, nebo hybrid? Vybrat by si měl zákazník
Většina automobilek se musí vypořádat s otázkou, jak snižovat emise vyráběných aut a zároveň zajistit, aby náklady nebyly tak vysoké a zákazníci auta dále kupovali.
Nařízení EU nutí snižovat průměrné emise u vyráběných vozů na letošní cíl 95 gramů CO2 na kilometr pod hrozbou finančních sankcí. Podle některých analýz hrozí největším evropským výrobcům aut kvůli nesplnění limitů CO2 příští rok pokuty v celkové výši 14,5 miliardy eur.
I když byl přísný emisní cíl známý několik let dopředu, přiblížit se mu se podařilo jen velice málo výrobcům. Loni se meziročně množství emisí dokonce ještě zvýšilo. Letos se k tomu všemu ještě přidala krize způsobená hrozbou epidemie koronaviru.
Strategie snižování emisí je možná až příliš sázka na jednu variantu, a to na vývoj čistých elektromobilů. Někdy to vypadá, že se původní cíl zaměřený na ochranu životního prostředí pomocí snížení emisí CO2, oxidů dusíku a škodlivých pevných částic poškozujících zdraví úplně vytratil a zůstal jen souboj technologií. Upřednostňovat jednu technologii není správnou cestou, vybrat by si měl hlavně zákazník – dle možností, potřeby a uživatelských potřeb.