Elektromobil v mrazu: kolaps nehrozí, radši jej ale plně nabijte

Německý automotoklub ADAC se zaměřil na fungování elektromobilů v mrazech. Doporučuje mít akumulátory nabité na sto procent, pokud se řidič chystá na delší cestu s rizikem zácpy.

Elektromobil v mrazu: kolaps nehrozí, radši jej ale plně nabijte
ilustrační foto | Shutterstock.com

Vlna arktického vzduchu, která se prohnala střední Evropou a přinesla silné mrazy, vyvolala u kritiků elektromobilů kousavé poznámky k tomu, jak jejich majitelé přežijí období, kdy se teploty dostávají hluboko pod minus deset stupňů Celsia.

Německá organizace ADAC, jež platí za uznávanou značku pro testování bezpečnosti dětských sedaček nebo pneumatik, se zaměřila na otestování elektromobilů v mrazivém počasí. Nepřímo reagovala na případy řidičů, kteří museli kvůli zimní kalamitě strávit noc v dopravních zácpách na dálnicích a nedostali se včas do bezpečí domova. 

Majitele vozů bez spalovacího motoru největší evropský automotoklub uklidnil. Elektromobil vydrží několik hodin i při teplotách výrazně pod nulou. „I další spotřebiče, jako je topení, vyhřívání sedadel a rádio, lze bez velkého váhání použít,“ zdůraznil ADAC. Obavy, že by elektromobil kvůli mrazu náhle „zkolaboval“, jako je tomu u fotoaparátů nebo chytrých telefonů, nehrozí. 

K testu si ADAC vybral dva vozy – rozšířený Renault ZOE ZE50 a Volkswagen e-up!. Obě auta byla vystavena nočnímu mrazu od minus devíti do minus 14 stupňů Celsia. Zároveň byla vytopena na 22 stupňů, bylo zapnuto vyhřívání sedaček a obrysová světla. 

Dobijte si před vjezdem na dálnici

Výsledek po 12hodinovém stání ukázal u renaultu pokles nabití baterie o 70 procent, u volkswagenu o 80 procent. U 52kilowatthodinové baterie v případě modelu Zoe by v tomto režimu vůz vydržel 17 hodin do úplného vybití, u 32kilowatthodinové baterie e-up! by to bylo 15 hodin.

„Při kritických podmínkách je vhodné dobít elektromobil před vjezdem na dálnici,“ radí fanouškům vozů Tesla a spol. německý autoklub. Energii lze ušetřit i vypnutím vyhřívání skel, stěračů a potkávacích světel. Řidičům se doporučuje také snížit teplotu v interiéru vozu.

V obecné rovině se upozorňuje rovněž na to, že se při nízkých teplotách snižuje dojezd elektromobilů oproti tomu, který uvádějí výrobci. Ten odpovídá ideálním podmínkám i přizpůsobení jízdy, která by měla být v případě dálnice omezena na 120 kilometrů v hodině, jinak dojezd prudce klesá. Ideální teplota pro akumulátory v podlaze elektromobilů je 20 až 25 stupňů Celsia. Pokud teploty klesnou k nule, snižuje se dojezd o 20 procent, při minus 15 stupních to může být i více než třetina. 

Že mráz a teploty pod nulou ovlivní dojezd dobíjecích aut, překvapilo řadu automobilistů na jihu Spojených států, které také zasáhly mrazy. Mnoho z nich zůstalo stát na dálnicích. V Texasu se potýkají s regionálními blackouty, takže mají řidiči problém vozy dobít.

Každopádně se doporučuje mít plně nabitý telefon. A v autě vozit deku, rukavice, pití i jídlo, což platí pro všechny řidiče bez rozdílu typu pohonu, pokud hrozí zimní kalamita.

Týdeník hrot

  • Bankrotáři: paralely příběhů Bárty a Mičky
  • Zabal to, Warrene! „Věštec z Omahy“ by měl odstoupit
Objednat nyní