Vybrané články
z týdeníku The Economist

Elektrický šok

Dvě kola dobrá, dvě kola s motorem lepší aneb Jak pandemie pomohla elektrokolům.

Elektrický šok
ilustrační foto | Archiv

VanMoof, nizozemský výrobce kol, je vyhlášený svým elegantním designem a chytrou propagací. V televizní reklamě na nejnovější model jsou na povrch luxusního vozu promítány obrazy toho nejhoršího, co s sebou nese automobilová kultura – nehody, dopravní kolapsy, znečištění –, aby se posléze vůz rozpustil a změnil se v jedno z elegantních elektrokol, jež firma vyrábí. 

Kola s elektrickým pohonem nemohou nahradit auta. Obzvlášť v Evropě však zažívají boom. Jejich prodej tu v roce 2019 vzrostl o 23 procent na tři miliony kusů ročně. Elektrokola pronikají dokonce i na jinak zcela saturovaný trh v Nizozemsku, kde jeden člověk vlastní v průměru 1,3 jízdního kola. 

Poradenská společnost Deloitte vloni odhadovala celosvětový počet elektrokol na 200 milionů a očekává, že v roce 2023 dosáhne jejich počet 300 milionů. 

Elektrocovid

Vzhledem k tomu, že se v obavě z koronaviru začínají lidé dojíždějící za prací vyhýbat městské hromadné dopravě a města rozšiřují pruhy pro cyklisty, může být toto číslo dokonce ještě pesimistické. Prodeje, které se v březnu a dubnu kvůli otřeseným dodavatelským řetězcům a zavřeným obchodů zpomalily, nabraly po zrušení karantén na obrátkách. Tržby Accellu, největšího evropského výrobce kol, byly – z velké části díky elektrokolům – v červnu o 53 procent vyšší než před rokem.

Velké firmy, jako jsou Accell nebo tchajwanský Giant, soupeří se sportovními značkami, jako je americký Cannondale, a dostupnými městskými koly od QWIC. V případě britského výrobce stylových skládaček Brompton tvoří elektrokola deset procent z ročních prodejů v hodnotě 42,5 milionu liber (1,23 miliardy korun). Brompton doufá, že by časem mohla elektrokola tvořit až 40 procent prodeje. 

Jednostopá Tesla

VanMoof, jenž v květnu získal od investorů 13,5 milionu dolarů, se považuje za Teslu v elektrokolech. Stejně jako výrobce elektromobilů i on si raději sám vyrábí jednotlivé součástky, motory i software, než by se spoléhal na volně prodejné díly. Holandský inženýr Taco Carlier, který VanMoof v roce 2009 založil se svým bratrem, hrdě vysvětluje, že výsledkem je podstatně jednolitější produkt.

Poptávka roste takovým způsobem, že s ní mají výrobci elektrokol problém držet krok, což vede k dlouhým čekacím lhůtám a prémiovým cenám, jež začínají na zhruba tisíci dolarech. Například Giant tvrdí, že jeho marže na elektrokolech dosahuje nějakých 25 procent, oproti 21 na ostatních kolech. VanMoof si může dovolit kola prodávat po dvou tisících dolarů za kus. Carlier bude ovšem možná muset přehodnotit marketingovou strategii své firmy. Přestože jeho polemika s dopravními zácpami evokuje francouzskou novou vlnu, u francouzských úřadů narazila – v červnu reklamu zakázaly, protože se podle nich snaží „diskreditovat automobilový sektor“.

© 2020 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com.

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot. Předplatit si ho můžete ZDE.

 

Týdeník hrot

  • Muzikanti na mizině
  • Dlouhé čekání na krátkou práci
Objednat nyní