E-shop na známky: stejně špatný jako jinde, jen horší

Blamáž české vlády s internetovým prodejem dálničních známek není v Evropě ojedinělá, je jen větší 

Je třeba rázně vystoupit na obranu ministra průmyslu, obchodu, dopravy a vládních výmluv Karla Havlíčka. Spustit funkční e-shop pouhých 25 let poté, co Amazon prodal přes internet první knihu, není jen tak. Česká vláda není v západním světě zdaleka jediná, která podobný úkol nezvládla. 

Podobně jako Havlíček to aktuálně schytává i rakouská vláda za svůj propagovaný projekt Kaufhaus Österreich (ne)zprovozněný jen o den dříve než český internetový obchod na dálniční známky. Jde o vyhledávač obchodníků s lokálními produkty, který vznikl s cílem podpořit v těžkých časech koronaviru domácí výrobce i prodejce, kteří trpí pod tlakem výše zmíněného nadnárodního Amazonu.

Jenže Kaufhaus nefunguje úplně tak, jak by měl. Třeba po zadání slova „bier“ vyskočí hledajícímu informace, že lokální rakouské pivo lze zcela jistě koupit ve Fischerově obuvnictví, Messerově kovárně nebo prodejně masážních křesel. 

Některé vyhledané e-shopy odkazují přímo na Amazon, proti kterému měl Kaufhaus vlastně bojovat. A kritika směřuje i vůči tomu, že si stát za 700 tisíc eur pořídil něco, co už dávno funguje na komerční bázi.

Oproti českému e-shopu na dálniční známky má však rakouská platforma jednu nespornou výhodu. Navzdory veškerým mouchám je funkční.

Zbývá si tedy jen povzdechnout nad tím, že jsme se před 102 lety od Rakouska neprozřetelně odtrhli. V opačném případě by Oberminister Karl Hawlitschek dnes mohl prezentovat provozuschopný e-shop na viněty. Známku byste tam sice možná nekoupili, ale třeba byste se proklikali k pochutinám Kosteleckých uzenin.