Dunaj, Odra, Peklo

Prezidentu Miloši Zemanovi se začal plnit další z jeho snů. Ostrava bude mít díky tomu přístav a volný přístup k moři.

Ano, řeč je o kanálu Dunaj–Odra–Labe, konkrétně jeho oderské větvi, která získává konkrétní obrysy. Upřímně řečeno je ztráta času a peněz, že se někdo takovým projektem vážně zabývá.

Konkrétně se ministerstva dopravy Česka a Polska v minulých dnech dohodla, že optimální trasa koridoru by měla vést na Karvinsku západně od Bohumína a vyhnout se říčním meandrům Odry. Připomeňme, že první etapu už prezidentovi v říjnu schválil Babišův kabinet, což má zatížit veřejný rozpočet 15 miliardami korun.

Pravda, byl to zatím jen velmi malý ústupek Hradu. Jde o nejkratší část obřího projektu, která zabere na českém území sotva pár kilometrů. Ale i tak je to důležité. Jakou má Česko jistotu, že Polsko svůj díl za 29 miliard dotáhne? Nepůjde tu o druhé Gabčíkovo? Navíc k projektu bude nutný evropský finanční příspěvek a tady je to na trase Varšava–Brusel dost ohrožené. Příliv eurodotací blokuje i fakt, že trasa není mezi evropskými významnými sítěmi zvanými TEN–T. Pak jsou tu aspekty ochrany přírody, protesty desítek vědců, nesouhlas Ostravy a tak dále.

Už jen na tomto malém kousku se s postupujícími plány zadrhují kola. Jakákoliv práce na tomto utopickém snu by měla přestat. Z politického hlediska je to sice zajímavé hlazení ega Hradu, ale vyhazovat peníze jen proto, aby si premiér u prezidenta zajistil dobrou pozici třeba hned po příštích volbách, opravdu nedává smysl.

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.

Týdeník hrot

  • Jak se lepí díra po covidu
  • Judista mezi jurtami
Objednat nyní