Evropa je ekonomickým obrem, ale politicky je stále trpaslíkem. Je čas to změnit

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Celý článek
0

Největší ruské bance se daří. Sberbank po historickém zisku vyplácí rekordní dividendu

Polovina částky přiteče přímo do ruského rozpočtu, protože většinový podíl ve finančním domě kontroluje ruská vláda. Peníze pomohou Kremlu financovat válečné tažení na Ukrajině.

Polovina částky přiteče přímo do ruského rozpočtu, protože většinový podíl ve finančním domě kontroluje ruská vláda. Peníze pomohou Kremlu financovat válečné tažení na Ukrajině.

Celý článek
0

Praze chybí 85 tisíc bytů. Ceny ale nejsou přepálené, dál porostou, říkají developeři

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Celý článek
0

Dotace pro Elona. Tesla má dostat miliardy pro fabriku u Berlína

V Německu způsobila rozruch zpráva, že Tesla a její zakladatel Elon Musk, jenž je druhým nejbohatším člověkem na světě, má získat štědrou dotaci na výstavbu továrny na akumulátory u Berlína.

Dotace pro Elona. Tesla má dostat miliardy pro fabriku u Berlína
Gigafactory u Berlína, ilustrační foto | Shutterstock.com

Majetek Elona Muska má podle časopisu Forbes aktuální hodnotu 195 miliard dolarů, bohatší je pouze zakladatel Amazonu Jeff Bezos. I přesto by měl americký podnikatel a jeho firma Tesla dosáhnout na velkorysé dotace z peněz německých daňových poplatníků.

Jedná se o příspěvek na budování obrovské továrny, jež vzniká nedaleko Berlína. Muskova firma by měla získat od berlínské vlády minimálně 1,1 miliardy eur (28 miliard korun), napsal berlínský deník Tagesspiegel. Definitivní výše podpory není nicméně ještě schválená. O podpoře jedná německá vláda s Evropskou komisí, která musí transakci posvětit. Jasno by mělo být do konce roku.

Brusel chce dotacemi dosáhnout toho, že se Evropská unie stane soběstačnou v produkci lithium-iontových akumulátorů. Automobilky nyní většinu baterií dovážejí z Asie. První část peněz Brusel schválil v roce 2019 a těží z toho automobilka Opel z Rüsselsheimu. 

Německá vláda jí pošle 437 milionů eur (jedenáct miliard korun), aby přebudovala továrnu v Kaiserslauternu na výrobu akumulátorů. Nyní se tu vyrábějí spalovací motory. Na produkci se bude podílet i francouzská firma Saft. Od roku 2025 by měla továrna ročně dodávat baterie pro půl milionu elektromobilů

Tesla plánuje u Berlína vytvořit průmyslový komplex až pro čtyřicet tisíc pracovníků. Výroba akumulátorů má zajistit práci minimálně dvěma tisícům lidí. Musk může navíc počítat i s dotací pro vlastní automobilku ve výši až 300 milionů eur, která směřuje z fondu na posílení regionální ekonomiky. Tesla by celkem získala 1,4 miliardy eur (36 miliard korun) z německého rozpočtu. 

Dotace pro každého

Proč má multimilionář dostávat peníze od daňových poplatníků, se stalo mediálně zajímavým tématem. Ministr hospodářství Peter Altmaier z CDU to obhajuje tím, že se jedná o princip rovného zacházení. Nárok na finanční podporu mají všichni, kdo splní předem daná kritéria. Jedním z nich je vývoj nových produktů v Německu. Celkem by dotaci na výrobu akumulátorů mělo v Německu získat jedenáct subjektů.

Zakladatel firmy Tesla původně předpokládal, že se první elektromobily začnou vyrábět v braniborském Grünheide letos v červenci. Narazil ale na stovky námitek ekologických sdružení a místních obyvatel. Tesla zatím buduje továrnu na vlastní finanční riziko. 

V první fázi bude vyrábět půl milionu elektromobilů ročně s dvanácti tisíci zaměstnanců. K tomu má vzniknout i největší továrna na výrobu akumulátorů na světě, sliboval podnikatel. Její výrobní kapacita má přesáhnout sto gigawatthodin ročně. Dotace pokrývá zhruba pětinu nákladů na vybudování provozu. 

Altmaier počítá s obrovskou elektrickou ofenzivou na silnicích. Nyní na německých silnicích jezdí zhruba milion aut s bateriemi (včetně hybridních aut). Do devíti let by to ale mělo být až patnáctkrát více. Miliony aut budou potřebovat kromě akumulátorů i stabilní dodávky elektřiny. 

Německo se přitom do konce příštího roku definitivně vzdá jaderných zdrojů, roste také tlak na co nejrychlejší odpojování uhelných bloků. Nahradit bude potřeba dvě pětiny současných kapacit výroby elektřiny. Kromě expanze obnovitelných zdrojů má rostoucí poptávku po elektřině pokrýt i budování elektráren na zemní plyn.