AI bude brzy chytřejší než celé lidstvo. Bez regulace nás ale čeká dystopická budoucnost, varuje šéf Apertia Tech

Překotný vývoj AI nesměřuje k dokonalým jazykovým modelům, nýbrž k dosažení obecné umělé inteligence (AGI), přesahující lidské schopnosti. „Tato revoluce s sebou nese obrovský potenciál, ale i silnou potřebu etické regulace,“ říká David Strejc, majitel a šéf společnosti Apertia Tech, která se věnuje zavádění AI do firem.

Překotný vývoj AI nesměřuje k dokonalým jazykovým modelům, nýbrž k dosažení obecné umělé inteligence (AGI), přesahující lidské schopnosti. „Tato revoluce s sebou nese obrovský potenciál, ale i silnou potřebu etické regulace,“ říká David Strejc, majitel a šéf společnosti Apertia Tech, která se věnuje zavádění AI do firem.

Celý článek
0

Temu nezákonně prodává výrobky z nucených prací, tvrdí experti

Elektronický obchod Temu obchází americké sankce uvalené na výrobky z perzekvované čínské provincie Sin-ťiang, říká izraelská firma Ultra Information Solutions.

Elektronický obchod Temu obchází americké sankce uvalené na výrobky z perzekvované čínské provincie Sin-ťiang, říká izraelská firma Ultra Information Solutions.

Celý článek
0

Hyundai pozastavil reklamu na Muskově síti X. Vadí mu antisemitský a nacistický obsah

V kauze sehrálo zásadní roli zjištění nezávislé novinářky a zároveň uživatelky sítě X Nancy Levine Stearnsové.

V kauze sehrálo zásadní roli zjištění nezávislé novinářky a zároveň uživatelky sítě X Nancy Levine Stearnsové.

Celý článek
0

Dokonalý kamenotisk: Lepší než grafika z počítače

Ve světě digitálních technologií, kdy je na počítači možné vytvořit prehistorickou příšeru i kosmický koráb z daleké budoucnosti, se v litografické dílně Petra Korbeláře zastavil čas. Kamenotisk je technologie sice stará, ale vlastně stále moderní a objevná

Dokonalý kamenotisk: Lepší než grafika z počítače
Petr Korbelář a Marina Richter | foto Tomáš Turek, týdeník Hrot

Do mohutného litinového lisu je upnutá rozměrná vápencová deska. Petr Korbelář brousí její povrch menším vápencovým kvádrem. Dělá to už od rána, samozřejmě s různě dlouhými přestávkami. „Někdy to trvá i celý den,“ říká. Na velké desce, která má na délku 115 centimetrů a na šířku 85, byla ještě před chvílí kresba Jana Švankmajera. Aby se mohl litografický kámen použít na další malbu či kresbu, musí se nejprve obrousit původní dílo.

Takových kamenů – od malých až po velké – má Korbelář ve své dílně v areálu zámku ve Zdibech u Prahy asi 120. Pro litografii se používá pouze vápenec se specifickou strukturou z jediného lomu na světě, který leží nedaleko bavorského města Solnhofen. Že by mu zásoby vápencových desek někdy došly, se Korbelář nebojí. „Jejich životnost je prakticky nekonečná. Za deset let častého používání se kámen ztenčí tak o půl centimetru,“ konstatuje Korbelář, u něhož tiskli nebo tisknou svá litografická díla takoví umělci, jako je například Jiří Suchý, Oldřich Kulhánek, Oldřich Jelen, Jiří David, Jaroslav Róna, Michal Gabriel, Petr Nikl, František Skála, Aleš Najbrt nebo manželé Švankmajerovi.

V době svého vzniku litografie sloužila především jako relativně levná rozmnožovací metoda, dnes ji využívají umělci jako jeden ze způsobů vyjádření. Proč vyhledávají právě tuto grafickou techniku? Pokud vytvoří například kresbu, mají pouze jeden originál. V litografii pak vytisknou z kresby na kameni limitovanou edici autentických originálních děl.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit