Rána pro ukrajinskou ekonomiku. Evropa omezí dovoz drůbeže, vajec a cukru

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Celý článek
0

Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0
Vybrané články
z týdeníku The Economist

Deset kilometrů k metru a u hotelu jatka. Podcenil Katar přípravu na nápor fanoušků?

Stadiony v Kataru jsou na fotbalový šampionát připravené, ale hotely a restaurace pro fanoušky ne a část místních si není jistá, jestli to celé vůbec stojí za 300 miliard dolarů.

Deset kilometrů k metru a u hotelu jatka. Podcenil Katar přípravu na nápor fanoušků?
Fotbalový stadion v katarském městě Lusajl, kde se bude hrát finále šampionátu | foto Profimedia.cz

Na desetiproudé autostrádě v hlavním městě Dauhá není vůbec žádný provoz. Silnice je tak široká, že by se na ni snad vešla všechna auta v Kataru. Řidiči cestou na sever míjejí Lusajl, stadion s osmdesáti tisíci místy, jenž bude v prosinci hostit finále mistrovství světa. Na stadion al-Bajt, kde se odehraje semifinále, se dostanete za pouhých dvacet minut. Katar dostál svému slibu uspořádat unikátně kompaktní mistrovství světa: fotbaloví fanoušci by neměli mít žádný problém zhlédnout více zápasů v jeden den.

Poněkud méně oslnivě působí katarské snažení, když kousek za stadionem al-Bajt zabočíte do úzké ulice. Na jejím konci se nachází „fanouškovská vesnička“ al-Chaur, jež stovkám hostů slibovala „příjemný pobyt v pohodlí“ s bazénem a restaurací. Ceny pokojů tu začínají na 1512 rijálech za noc (10 080 korunách).

Během návštěvy Kataru na konci října nepůsobila vesnička ani příjemně, ani pohodlně – ani dokončeně. Zem ohlodávaly buldozery. Po obvodu se povalovaly obří cívky kabelů. Uprostřed plochy sluncem vysušené hlíny to spíš než jako v luxusním resortu působilo jako v pouštním táboře, kam arabské režimy s chutí posílají disidenty.

Cesta do al-Chauru je mikrokosmem katarských příprav na mistrovství. Nejprve dobré zprávy. Velká infrastruktura je připravená. Všech osm kreativně navržených stadionů je připravených. Al-Bajt je stylizovaný jako nomádský stan, „Stadion 974“ je životem pulzující stavba tvořená 974 recyklovanými přepravními kontejnery (číslo odkazuje na mezinárodní volačku Kataru).

Vznikla spousta nových silnic. Po městě bude fanoušky (zdarma) vozit zbrusu nové metro za 36 miliard dolarů. Hlavní letiště v Dauhá, jedno z nejlepších na světě, je na turnaj připravené a otevřeno bylo i staré letiště, aby se zvládl nápor cestujících. Podle některých odhadů se celkové náklady na uspořádání mistrovství vyšplhaly ke 300 miliardám dolarů.

Práce na ubytovacích kapacitách pro fanoušky jsou ještě v plném proudu (foto vesnice pro fanoušky v Dauhá ze 7. října 2022)
Profimedia.cz

Proběhly i méně viditelné změny. Reformy nenáviděného systému kafála (záruka) umožňují většině imigrantů měnit práci nebo opustit Katar bez povolení zaměstnavatele. Mezinárodní organizace práce odhaduje, že nový minimální plat tisíc rijálů vedl ke zvýšení příjmů 400 tisíc pracovníků.

Ještě pořád se kupí hororové příběhy o nevyplacených mzdách a přemrštěných poplatcích za přijetí, ale dokonce i kritici museli uznat, že mistrovství světa přimělo zemi provést podstatné reformy.

Už jen zkoušejí vodu

Zatím to všechno zní dobře. Jenomže fanoušci musí někde spát. Katar prodal dva miliony noclehů ve všem od pětihvězdičkových hotelů po stanová městečka. Zkraje tohoto měsíce umožnil zamluvit na poslední chvíli třicet tisíc pokojů (přibližně jeden milion nocí). Umar al-Džabbár, který za ubytování zodpovídá, nadšeně předváděl tradiční plachetnici dáwa, jež bude sloužit jako plovoucí ubytování. S měkkými polštáři a vířivkou na horní palubě (a pozoruhodným množstvím popelníků) vypadala skutečně příjemně. Jenže jich je dostupných pouze třicet, přičemž v největší z nich se vyspí deset lidí.

Podstatně víc fanoušků skončí na místech, jako je Barwá baráhat al-džanúb, kde nabízejí pokoje za 300 rijálů za noc (cca 2000 korun). Podle al-Džabbára tam ubytují na deset tisíc hostů. „Stavební práce jsou hotové. Teď už jen stěhují dovnitř postele a zkoušejí vodu,“ vysvětluje. „Můžeme však říct, že 99 procent prací je hotových.“

Pokud tomu tak je, napadne vás, jak to tam asi vypadalo na 98 procentech. Některé silnice vedoucí do čtvrti pořád ještě postrádají zpevněný povrch. Rezervační portál vysvětluje, že se projekt „nechal inspirovat tradičními arabskými domy s dvorky uprostřed“.

Neříká už nic o tom, že se místo nachází deset kilometrů od nejbližší stanice metra; úředníci přislíbili, že zajistí kyvadlovou dopravu. Na kilometry daleko se nenacházejí žádné restaurace ani obchody, nicméně kdyby fanouškům fakt hodně vyhládlo, přes cestu mají jatka.

Stavba vesnice pro fanoušky v Dauhá (foto z 5. října 2022)
Profimedia.cz

Katarští úředníci však trvají na tom, že nenaslibovali hory doly: „Všechno, co inzerujeme na našem portálu, je hotové, je to připravené. Avizujeme jen to, co je nachystané,“ tvrdí al-Džabbár. Do 20. listopadu, kdy šampionát začíná, se může mnohé změnit. Dělníci pracují dnem i nocí. Prozatím ale řada ubytovacích kapacit působí nedodělaně.

Další fanouškovská vesnička se nachází v zóně volného obchodu u letiště. Na návrzích se mezi barevnými domky vinou travnaté cestičky. Když místo náš autor navštívil, ocitl se na staveništi. Prašné cesty byly poseté paletami, krabicemi a barely, rypadla hloubila výkopy. Jedinou zelenou široko daleko představovaly hromady srolované umělé trávy.

Pivo na určených místech

Fanoušci si budou moct koupit pivo před stadiony, uvnitř však jen jeho nealkoholickou variantu. To není nic neobvyklého (v řadě evropských zemí platí stejná pravidla). Mimo stadiony si budou moct přihnout v lepších hotelech a „na určených místech“; jejich polohu si ale organizátoři jaksi nechávají pro sebe.

Najít místo, kde se najíte, vyžaduje značnou dávku trpělivosti. V restauracích na populárním turistickém súku Wafíq byly o poslední čtvrteční noci (ekvivalentu našeho pátku) téměř všechny stoly plné. Totéž platilo o barech ve West Bay, oblasti plné drahých hotelů, a o jídelnách ve starší části Dauhá. V jedné z kebabáren se čekalo půl hodiny.

Všechno tohle fanoušky – a místní – znepokojuje. Někteří Katařané jsou z mistrovství nadšení. Jiní se obávají, že doprava bude nesnesitelná, restaurace přeplněné a ulice zaplaví opilí hooligans. Školy se na měsíc uzavřou a rodiče si lámou hlavu s tím, jak zabaví děti. Někteří plánují odjet na měsíc do zahraničí.

A další v tichosti dumají, jestli to všechno za to stojí. Katar tvrdí, že by většinu blýskavé infrastruktury stejně vybudoval jako součást národního plánu rozvoje. Celé to ale vzbuzuje dojem potěmkinárny. Všechny ty dálnice jsou na zemi s pouhými třemi miliony obyvatel příliš velké. V nových nóbl nákupních střediscích se nudí prodavači a zákazníků je tu jen hrstka.

Povedený šampionát možná učiní z Kataru exkluzivní destinaci pro turisty a velké akce. Pokud ne, nebudou alespoň lidé z al-Chauru nikdy stát v dopravní zácpě.

© 2022 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com