Další technologický zářez. Čína chce omezit počítačové hry

Čínský státní deník označil počítačové hry za elektronické drogy. Akcie největších výrobců v reakci propadly.

Další technologický zářez. Čína chce omezit počítačové hry
ilustrační foto | Profimedia.cz

Čínský zátah na technologické firmy pokračuje. Poté, co se v rámci rektifikace pokouší „napravit poměry“ v sektoru finančních technologií – což pociťuje například alternativní taxislužba Didi či internetový prodejce Alibaba –, zaměří se tamní úřady podle webu BBC patrně na počítačové hry.

Naznačuje to ostrý článek ve státem ovládaném deníku Economic Information Daily, který spadá pod zpravodajskou agenturu Xinhua. Píše se v něm o škodlivých účincích počítačových online her, které označuje za elektronické drogy a spirituální opium. Velké množství čínských teenagerů je na nich údajně závislých a jejich hraním tráví klidně až osm hodin denně.

„Žádnému odvětví či sportu nesmí být umožněno vyvinout se do té podoby, aby zničily celou generaci,“ apeluje se v článku čínského deníku. Pro čínský komunistický režim je příznačné, že své plány nejprve opatrně naznačuje skrze státem ovládaná média.

Potvrzuje to ostatně reakce trhu. Na hongkongské burze se v reakci na kritický text propadly akcie dvou největších výrobců online her, Tencentu a NetEase, o více než deset procent, než získaly alespoň část zpět. To však přišlo až v době, kdy bylo sdílení článku smazáno ze sociální sítě Wechat.

Tencent má v poslední době hodně expanzivní choutky a skupuje herní studia po celém světě. Minulý měsíc získal většinový podíl ve švédském studiu Stunlock Studios, krátce předtím koupil britské Sumo Digital. Přidal je tak do velkého portfolia západních herních studií vedle Riot Games, Funcomu či Supercellu. Podíl vlastní například i v Epic Games a také v českém studiu Bohemia Interactive.

Nyní je však rozlet Tencentu v ohrožení. Akcie mu totiž propadly během dvou týdnů už podruhé. Před počítačovými hrami to bylo kvůli hudební divizi. Stát mu totiž nařídil ukončit exkluzivní licence s hudebními labely po celém světě, aby omezil jeho dominanci na tuzemském hudebním trhu, kde Tencent ovládá 80 procent práv na streamovacích službách.

Tencent se nepříznivě vyvíjející situaci pochopitelně snaží zvrátit a chystá se regulátorům vyjít vstříc dříve, než by pro něj případné další restrikce měly tvrdé dopady. Do své oblíbené hry Honor of Kings, která je v souvislosti se závislostí teeangerů zmiňována nejčastěji, se chystá implementovat nástroj, který by omezil počet hodin, jež u ní mohou děti denně strávit. Stejný prostředek regulace pak hodlá postupně nasadit u všech svých her.