Vypukne další očkovací šílenství? Moderna finišuje hned tři nové vakcíny

Konec pandemie covidu-19 se negativně projevil v příjmech velkých farmaceutických firem. Ty, které vyvinuly celosvětově podávaná očkování proti koronaviru, nyní hledají cesty, jak posílit svůj byznys. Moderna oznámila, že do poslední fáze studií přecházejí hned tři nové vakcíny.

Konec pandemie covidu-19 se negativně projevil v příjmech velkých farmaceutických firem. Ty, které vyvinuly celosvětově podávaná očkování proti koronaviru, nyní hledají cesty, jak posílit svůj byznys. Moderna oznámila, že do poslední fáze studií přecházejí hned tři nové vakcíny.

Celý článek
0

Do Legolandu už jen na podzim a v dešti? Vlastník se rozhodl zavést dynamické ceny

Zábavní parky a jiné atrakce majitele Legolandu – firmy Merlin Entertainments – stále netáhnou tolik lidí jako před covidem. Naplnit poloprázdné kasy zábavního impéria má zavedení dynamických cen.

Zábavní parky a jiné atrakce majitele Legolandu – firmy Merlin Entertainments – stále netáhnou tolik lidí jako před covidem. Naplnit poloprázdné kasy zábavního impéria má zavedení dynamických cen.

Celý článek
0

Český startup Agdata míří na Slovensko. Bude tam měřit kvalitu ovzduší

Už žádná obří zařízení o velikosti stavební buňky. Český startup Agdata vyvinul senzor na měření znečištění ovzduší, který má velikost diáře. Slováky zaujal svou cenou i přesnými výsledky.

Už žádná obří zařízení o velikosti stavební buňky. Český startup Agdata vyvinul senzor na měření znečištění ovzduší, který má velikost diáře. Slováky zaujal svou cenou i přesnými výsledky.

Celý článek
0

Dálnicí až k seniorům

V Česku se rozjíždí první dálniční PPP projekt. Další by měly následovat.

Dálnicí až k seniorům
Úsek dálnice D4 Háje–Mirotice bude první PPP projekt, který se u nás povedlo dotáhnout do finále. | Michal Čížek týdeník HROT

Mezi Příbramí a Miroticemi začala stavební společnost Eurovia s přípravnými pracemi, aby mohla zahájit samotnou stavbu části dálnice D4. Dá se očekávat, že úsek Háje–Mirotice bude pod velkým drobnohledem. Jde totiž o první PPP projekt, který se u nás povedlo dotáhnout do finále. Tedy přesněji řečeno úspěšně smluvně uzavřít a již i zahájit stavební práce. „Je to pilotní dálniční projekt, který ovlivní osud řady projektů spolupráce veřejného a soukromého sektoru v tomto segmentu ekonomiky ČR. Když se podaří, bude inspirací,“ věří Jan Šnajdr, manažer pro infrastrukturní poradenství České spořitelny, který byl za spořitelnu v týmu poradců ministerstva dopravy.

A nemusí jít jen o inspiraci v dostavbě naší dálniční sítě. I té stále chybí kolem osmi stovek kilometrů, ale zdaleka není tím jediným, čeho se nám nedostává. Velkou perspektivu a již zkušenosti mají PPP projekty například v energetice, zdravotnictví a v budoucnosti třeba i více v péči o seniory.

Na čtvrt století

Pro zmiňovanou Eurovii není „pípající“ dálnice žádnou novinkou. PPP projekt si vyzkoušela u sousedů, když touto formou vybudovala 52 kilometrů komunikace mezi Nitrou a Banskou Bystricí. Silnice bez problémů slouží řidičům už od roku 2012. U nás má teď premiéru díky tomu, že její matka – skupina Vinci – spolu s Meridiam Investments před pár měsíci zvítězila ve francouzském konsorciu DIVia v tendru na výstavbu a provozování 32kilometrové části dálnice D4. Dálnice bude hotová v roce 2024. Dalších 25 let ji bude vybraný koncesionář provozovat a udržovat v bezvadném stavu, a to spolu s dalšími, už postavenými 16 kilometry dálnice D4 a silnice I/20. Stát začne dílo splácet až po dokončení a po 25 letech jej převezmeme ve stavu, který by se dal označit jako nový. Celkem to bude stát 18,7 miliardy korun a 446,1 milionu eur.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit