Vybrané články
z týdeníku The Economist

Daimler už bez Benze

Slavná německá firma pojmenovaná po dvou průkopnících automobilismu se po téměř sto letech rozdělila.

Daimler už bez Benze
ilustrační foto | Shutterstock.com

Gottlieb Daimler a Karl Benz sestrojili v roce 1886 první automobily na světě téměř současně a jen kousek od sebe. Jejich jména se spojila v roce 1926, kdy jejich firmy sfúzovaly. Daimler se stal mateřskou společností pro Mercedes-Benz. Oba velikáni automobilového světa se však nikdy nesetkali. Proto by jim asi ani nevadilo, že se jejich jména opět rozdělí.

Emotivní rozluka

Na začátku února firma oznámila, že vyčlení většinový podíl v divizi nákladních vozů a autobusů Daimler Truck a v průběhu roku samostatně vstoupí na frankfurtskou burzu. Divize luxusních aut se přejmenuje na Mercedes-Benz a ponechá si v Daimleru menšinový podíl. Tento tah vyvolal v usedlém byznysu s nákladními vozy docela poprask. Šéf firmy Ola Källenius hovořil o „emotivním a vzrušujícím dni“.

Rozdělení společnosti je de facto uznáním, že vyrábět auta a náklaďáky není jedno a totéž.  Källenius výslovně zmínil odlišné „skupiny zákazníků, technologické cesty a kapitálové potřeby“. Kupcům aut záleží na značkách, stylu a luxusním provedení interiéru. Podnikatelé, kteří potřebují vozit zboží z místa na místo, se starají spíš o celkové náklady na vlastnictví než o to, co o nich osobně vypovídá emblém na kapotě. Elektrické náklaďáky budou nejspíš jezdit na vodík, ne na baterie, které jsou příliš drahé.

Rozdělení také dává investorům jasnou možnost rozhodnout se, kterému byznysu dávají přednost. Mohlo by odemknout skrytou akcionářskou hodnotu. Daimler Truck je posledním velkým výrobcem nákladních aut, který k tomuto kroku přistoupil. Švédské Volvo se oddělilo už v roce 1999. Volkswagen oddělil desetiprocentní podíl v divizi nákladních vozů v roce 2019 a možná bude v oddělování pokračovat. Brokerská společnost Bernstein odhaduje cenu Daimler Trucku, který v roce 2019 dodal zákazníkům kolem půl milionu komerčních vozů (tedy víc než kterýkoli z jeho konkurentů), na 35 miliard eur. To je zhruba polovina současné tržní kapitalizace celé firmy. Šéf společnosti Källenius doufá, že k „významnému přecenění“ dojde i v divizi osobních aut.

Rozdílné osudy

Automobilová divize bude potřebovat veškerou možnou pomoc. Loňský provozní zisk ve výši 6,6 miliardy dolarů dalece předčil očekávání analytiků pro rok poznamenaný pandemií. Firma se chystá představit plejádu elektrických vozů a plánuje dvacetiprocentní škrty v nákladech. Ale automobilový průmysl prochází velkou změnou. Tesla a další nováčci nezatížení dědictvím motorů s vnitřním spalováním zesilují konkurenční boj v oboru.

Nákladní auta jsou jiný příběh. Ano, i těch se dotknou trendy elektrifikace a samořízení. Tesla a další startupy už i tady chňapají zavedeným firmám po výfucích. Ale velká trojka má byznys stále pevně pod kontrolou. Bernstein odhaduje, že ovládají 75 procent trhu v klíčových regionech s výjimkou Číny. Martin Daum, současný šéf Daimler Trucku, říká, že po osamostatnění bude moci jeho společnost pružněji reagovat a stane se „pánem svého osudu“. Stále však může stavět na slavné minulosti. V roce 1896 sestrojil Gottlieb Daimler první náklaďák na světě.

© 2021 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com.

Týdeník hrot

  • Budoucnost robotických šílenců
  • Stát jako hoteliér
Objednat nyní