Drahota nedrahota, Češi vykupují zájezdy. Covidový hlad po dovolené je rozhodně nepřešel
České domácnosti si alespoň krátký pobyt u moře nenechají vzít ani v době, kdy na rodinný rozpočet doléhá všeobecná drahota. Letos se očekává dovolenkový rekord

Namísto toho, aby cestovní kanceláře počítaly ztráty, mohou vyhlížet rekordní rok. Ačkoli od loňska výrazně podražilo takřka veškeré zboží a služby a mohlo by se zdát, že tuzemské domácnosti budou šetřit na zahraničních dovolených, české rodiny si alespoň krátký pobyt u moře nenechají vzít. V loňském roce vycestovalo do ciziny podle Českého statistického úřadu 5,25 milionu českých turistů. Letos to bude podle odhadů cestovních kanceláří minimálně stejně, možná ještě o něco více. Vzhledem k tomu, že se průměrná cena prodaného zájezdu zvýšila oproti loňské sezoně o pět až sedm procent, přinese to cestovkám vyšší tržby.
„Nicméně jsme teprve na začátku července a prodeje zájezdů ještě zdaleka nekončí. Cestovním kancelářím stále zbývá prodat zhruba třicet procent nasmlouvaných kapacit,“ připomněla Kateřina Chaloupková, výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. To, že cestovní kanceláře letos míří k rekordu, potvrzuje například Čedok. Už loni dosáhla tato nejstarší tuzemská cestovka nejvyššího zisku od roku 1989. Letos by to mohlo být ještě lepší.
V loňském roce se na dovolenou s Čedokem vypravilo více než 270 tisíc zákazníků, což bylo o 111 procent více v porovnání s ještě covidovým rokem 2021. Obrat cestovní kanceláře dosáhl bezmála pěti miliard korun. „Také letos je zájem o letní dovolenou rekordní,“ řekla mluvčí Kateřina Pavlíková, podle níž by se mělo podařit loňské výsledky pokořit – v počtech klientů, ale i tržbách a zisku.
„Rezervace na léto máme už teď vyšší než loni a velmi dobře se daří prodejům i ze Slovenska, kam jsme se po letech opět vrátili,“ konstatovala Pavlíková, podle níž už před začátkem prázdnin měla firma obsazeno více než sedmdesát procent zájezdů, přičemž některé hotely i termíny už jsou dávno vyprodané. „Takové úspěchy se pochopitelně propíší i do finančních ukazatelů, očekáváme letos tržby něco kolem sedmi miliard korun. Uvidíme, jak dopadne zbytek roku,“ dodala Pavlíková.
Podobně je na tom například i skupina cestovních kanceláří Fischer, Nev-Dama, eTravel a Exim Tours, které patří do německé skupiny REWE a její divize cestovního ruchu DER Touristik. Na dovolenou s ní loni odjelo 760 tisíc zákazníků, díky čemuž dosáhla skupina na tržby v hodnotě 14,3 miliardy korun a zaznamenala svůj rekordní rok. „Letošní sezona je ještě lepší než ta loňská,“ řekl mluvčí Jan Bezděk. Skupina má už prodané asi tři čtvrtiny nabízených zájezdů a je pravděpodobné, že loňský čtrnáctimiliardový obrat překoná.
Hlad po cestování
To, že letos budou mít cestovní kanceláře žně, ukázaly například už Velikonoce. Podle odhadů ERV Evropské pojišťovny, která spolupracuje s osmi z deseti největších tuzemských cestovních kanceláří, vyrazilo v tu dobu k moři více než sto tisíc Čechů. Například Blue Style prodal více než dvojnásobek zájezdů oproti předpandemickému roku 2019. Lidé cestovali třeba do Egypta, na tuniský ostrov Džerba, kapverdský Sal nebo do Spojených arabských emirátů.
Lidé z odvětví turistického ruchu rekordní zájem o dovolené navzdory tomu, že na rodinné rozpočty dopadá vysoká inflace, vysvětlují několika důvody. „Jednak je to pokračující ,hlad‘ po zahraničních dovolených u moře v důsledku dvouleté pauzy v cestování při pandemii covidu-19,“ sdělila Kateřina Chaloupková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Dodala, že dalším důvodem je paradoxně také vysoká inflace v České republice, která se nevyhnula ani domácímu cestovnímu ruchu.
„Rostoucí ceny pobytů ženou turisty do ciziny, kde inflace nedosahuje takových výší,“ uvedla Chaloupková, podle níž jsou zákazníky českých cestovních kanceláří a agentur především rodiny s dětmi, páry ve věku 55+ a senioři. Významnou klientelou jsou rovněž školní skupiny, sportovní oddíly a další kolektivy. „Češi si chtějí dovolenou užít a v cestovních kancelářích a agenturách nakupují kvalitnější služby za vyšší ceny. Silná koruna přispívá k vyšší útratě v destinacích,“ dodala Chaloupková.
Podle Kateřiny Pavlíkové z Čedoku zahraniční zájezdy oproti loňsku nijak enormně nepodražily, maximálně o několik procent. „Navíc k investicím do zážitků a odpočinku se přiklání stále více lidí. Poptávka po cestování roste, stejný trend vidíme po celém světě, nejen v České republice a na Slovensku,“ vysvětlila Pavlíková.
Více luxusu
Rekordní prodeje navíc ukazují, že Češi na svých dovolených rozhodně nešetří. „Finanční opatrnost se při výběru zájezdů neukazuje. Opět se vrátili k first minute rezervacím, mají zájem primárně o čtyřhvězdičkové a pětihvězdičkové hotely s all inclusive, dovolenou letadlem, výlety a zážitky, poznávací zájezdy, ale také o doplňkové služby, například business class, výběr sedadel nebo parkování. Dovolenou si prostě chtějí užít,“ uvedla Kateřina Pavlíková.
Tyto zkušenosti potvrzují i postřehy cestovní agentury Invia, podle níž si čeští turisté chtějí dovolenou užívat v čím dál větším pohodlí až luxusu. Ve výběru dovolených se tak projevuje zvyšující se životní úroveň tuzemských domácností. Dobrým příkladem je Chorvatsko. Už dávno neplatí, že tam lidé jezdí autobusem a s kufrem plným salámů a lančmítů. Obvykle se vydávají vlastním autem a pořizují si polopenzi.
Nejen pro Chorvatsko pak platí i výběr hotelů. „Z našich dat víme, že zákazníci častěji preferují pobyty přímo u pláže s výhledem na moře, pro leckoho je ubytování vzdálené 750 metrů od moře už příliš daleko,“ řekla Jiřina Ekrt Jirušková, mluvčí cestovní agentury Invia. Stále více lidí zároveň nechce přistupovat na kompromisy, a hledají tak služby a vybavení, které dokonale reflektují jejich představy o ideální dovolené.
„Vzrostl zájem o hotely označené jako adults only nebo naopak baby friendly, o soukromé transfery nebo o ubytování, které nabízí speciální stravu, vegetariánskou, bez lepku nebo laktózy,“ dodala Ekrt Jirušková. Touha po komfortu se projevila i ve výběru dopravy: za posledních deset let se o dvanáct procent zvýšila poptávka po dopravě letadlem.

Shutterstock.com
Neustále roste také zájem o exotické země. „Zájem o exotiku už teď vzrostl dvojnásobně oproti loňsku,“ uvedla Kateřina Pavlíková z Čedoku. Lidé už nelétají jen do Egypta, Spojených arabských emirátů, Ománu nebo do Thajska, ale například také na Srí Lanku, do Keni, Dominikánské republiky nebo na Zanzibar.
Češi také rádi objevují nová místa včetně méně turisticky vytížených oblastí. „Skokanem roku u letních dovolených jsou jednoznačně Albánie, Černá Hora i Madeira, stejně tak letoviska Taba nebo Marsa Matrouh v Egyptě. Čísla prodejů to potvrzují, navíc čekáme, že v následujících týdnech rezervace se začátkem prázdnin ještě porostou,“ dodala Pavlíková.