Vybrané články
z týdeníku The Economist

Co tím chtěli říct

Ze způsobu, jakým firmy popisují své cíle v prospektech, mohou investoři hodně vyčíst

Co tím chtěli říct
ilustrace Vojtěch Velický

„Jsme komunitní společnost usilující o maximální globální dosah. Naším cílem je povznést povědomí světa.“ Úvodní řádky prospektu společnosti WeWork vydaného u příležitosti plánovaného uvedení na burzu v roce 2019 na první pohled vystihují to nejhorší, co se říká o definování firemních cílů. Lidé usazení v jedné místnosti zcela seriózně diskutují o rozdílech mezi svými plány, vizemi a posláními. Nechybějí bílé tabule a lah­ve kombuchy. A výsledkem je blábol.

Ovšem i prázdné řeči mají svůj smysl. Obzvlášť investorům mohou vytyčené cíle malých společností poskytnout užitečná vodítka. Vyjadřují, co firma dělá, a naznačují, jaké jsou její priority. Na podobných informacích záleží obzvlášť tehdy, pokud zakladatelé disponují disproporční hlasovací silou. Prospekt WeWork mohl investory upozornit, že společnost pronajímající sdílené kanceláře nemá všech pět pohromadě. WeWork nakonec stornovalo jak vstup na burzu, tak svého šéfa.

Ztělesnění bezúčelnosti

Abychom pochopili, proč si cíle z prospektů zaslouží víc než jen protočené panenky, podívejme se nejprve na entity, které je zcela postrádají. Z 58 prospektů, které byly v prvních dvou týdnech tohoto měsíce předloženy Komisi pro kontrolu cenných papírů (SEC), patřila více než třetina zvláštním účelovým společnostem pro akvizice (SPAC). SPAC představují typ skořápkových společností, jejichž cílem je získat peníze na blíže nespecifikovaný budoucí obchod. Jsou ztělesněním bezúčelnosti.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot.

Staňte se jedním z nich, nebo článek odemkněte zakoupením celého vydání.

od 184 Kč za měsíc

Předplatit

Máte předplatné?

Přihlásit