Vybrané články
z týdeníku The Economist

Čínská péče

Proč hotelové řetězce ze Šanghaje s přehledem porážejí Marriott i Hilton

Čínská péče
ilustrační foto | Shutterstock.com

Epidemie covidu-19 těžce dopadla na hotely. Hodnota akcií osmi největších na burze kotovaných západních hotelových skupin letos v průměru poklesla o 14 procent. Všeobecnému splínu se ovšem vzpírají dvě velké čínské hotelové skupiny. Obě se vezou na vlně oživené domácí poptávky, protože Čína, zdá se, už pandemii zkrotila. A sílící domácí pozice posiluje jejich ambice v zahraničí.

Domácí náskok

Jin Jiang, podle kapacity ubytovacích zařízení druhá největší hotelová společnost na světě, vykázal ve třetím čtvrtletí letošního roku 74procentní obsazenost, což odpovídá stavu před rokem (a před pandemií) a víc než dvojnásobku čísel ohlášených jeho největším rivalem, řetězcem Marriott International. Tržní valuace Jin Jiangu za letošní tři čtvrtletí vylétla na 6,4 miliardy dolarů a překonala hodnotu známějších asijských značek, jako jsou Shangri-La a Mandarin Oriental.

Huazhu, další čínský řetězec sídlící stejně jako Jin Jiang v Šanghaji, zvýšilo ve třetím čtvrtletí oproti tomu předchozímu výnos na pokoj (RevPAR) o 40 procent na současných 27 dolarů. Skupina má dnes hodnotu 16 miliard dolarů; z globálních hotelových sítí obchodovaných na burzách jsou před ní už jen Marriott a Hilton Worldwide.

Jin Jiang a Huazhu mají podobně jako jejich západní konkurenti portfolio značek, které cílí na různé skupiny zákazníků. Jin Jiang, který kontroluje šanghajská vláda, spravuje všechno možné od levných zařízení typu Marriott Fairfield Inn po luxusní hotely (à la Sheraton). Huazhu se zaměřuje spíše na levnější ubytovací zařízení, ale soutěží i v luxusnějším segmentu. Obě firmy raději nechávají náklady na výstavbu hotelů na franšízantech výměnou za nižší franšízové poplatky, což jim umožňuje rychlejší expanzi.

Podle Čunga Jü-lina z 86Research oba řetězce pravděpodobně ještě posílí své podíly na čínském trhu. V Americe držely řetězce na konci roku 2019 celkem 72 procent všech hotelových kapacit. V Číně to bylo jen 27 procent.

S rostoucími příjmy začnou čínští cestovatelé více rozlišovat, standardizovaná a spolehlivá zařízení a kvalita služeb nabízených velkými řetězci tak pro ně budou lákavější. Etablovaní domácí čínští poskytovatelé v tom budou mít významnou výhodu. Počet hotelových pokojů, které v Číně vlastní Wyndham, největší zahraniční řetězec působící v zemi, dosahuje jen třetiny kapacit Huazhu a pětiny Jin Jiangu.

A náskok čínských hoteliérů se dál zvyšuje – obě firmy mají dohromady rozestavěných 7300 nových hotelů převážně v Číně, což odpovídá 47 procentům stávajících zařízení.

Na nákupech

Ve snaze proniknout na globálním trhu koupil Jin Jiang za 332 milionů dolarů většinový podíl v Radissonu, jedenáctém největším světovém hotelovém řetězci podle počtu lůžek. Letos v lednu zaplatilo Huazhu 868 milionů za luxusní německou hotelovou skupinu Deutsche Hospitality. Tyto akvizice umožňují čínským vlastníkům studovat odlišnosti péče o sofistikovanou zahraniční klientelu, aniž by museli utrácet miliony dolarů za propagaci svých neznámých značek na Západě (nebo vyvolávali rozruch, jaký se poslední dobou strhne při každé čínské akvizici v choulostivějších oborech, jakými jsou technologie a finance).

A jelikož se američtí a evropští hoteliéři dál potácejí pod náporem druhé pandemické vlny, dají se v nejbližší době očekávat další nákupní akce šanghajské dvojice.

© 2020 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com.