Čím dražší kolo, tím větší riziko, že ho někdo ukradne

Češi si pořizují čím dál dražší kola a elektrokola. Tím ale také roste riziko, že jim je někdo ukradne. Zloději se totiž stále více zaměřují právě na dražší modely. Loňská škoda z krádeží kol a elektrokol přesáhla podle statistik 144 milionů korun.

Čím dražší kolo, tím větší riziko, že ho někdo ukradne
ilustrační foto | Shutterstock.com

Celkem bylo v uplynulém roce ukradeno 4820 kol. Škoda vzrostla téměř o pět milionů korun, i když se počet krádeží zvýšil jenom minimálně. Ještě v roce 2019 přitom škody dosáhly „jen“ 108 milionů korun. Policii se ale bohužel podařilo v minulém roce objasnit pouze každou čtvrtou krádež. Nejčastěji jsou kola odcizena vloupáním.

V roce 2020 činila podle policie průměrná škoda za ukradené kolo 25,6 tisíce korun, v roce 2021 pak 29,1 tisíce korun a loni se průměrná škoda vyšplhala až na 30 tisíc korun. Nejvíce se kola kradou v Praze, kde jich zmizelo bezmála 1,4 tisíce a průměrná výše škody překonala 39 tisíc. Nejméně kol se ukradlo v Karlovarském kraji – dvaasedmdesát.

„Předcházet krádeži kola se dá jeho řádným uzamykáním nebo pořízením technického vybavení, jako je GPS modul. Zároveň doporučujeme nechat každé kolo zaregistrovat v policejní databázi a opatřit ho vlastním značením, takzvanou DNA,“ doporučil Vlastimil Divoký z RVE Evropské pojišťovny.

Právě pojištění patří mezi jednu z ochran před krádeží, zloději si totiž umějí poradit s téměř jakýmkoli technickým zabezpečením. „V ERV Evropské pojišťovně nabízíme klientům mimo jiné i pojištění jízdních kol a elektrokol. Za loňský rok už průměrná škoda dosáhla padesáti tisíc korun za kolo,“ řekl Vlastimil Divoký. Pojištění kol nabízejí také jiné pojišťovny.