Chaos na letištích zvýšil škodní události se zavazadly o 58 procent

Současný chaos na letištích se promítá i do škod spojených se zavazadly. Podle aktuálních údajů ERV Evropské pojišťovny vzrostl oproti stejnému období roku 2019 počet škodních událostí kvůli zpoždění, ztrátě nebo poškození zavazadel o 58 procent. Přitom cestujících vyrazilo do zahraničí jenom zhruba o třetinu více.

Chaos na letištích zvýšil škodní události se zavazadly o 58 procent
ilustrační foto | Shutterstock.com

Mezinárodní letiště obtížně zvládají letošní nápor turistů v hlavní letní sezoně především proto, že při koronavirové pandemii propustila stovky tisíc pracovníků palubního i pozemního personálu. Až dvě třetiny letů tak nabírají velká zpoždění, nebo dokonce ani neodstartují. Situaci dále zhoršují stávky dopravců a personálu. 

„Kvůli rostoucímu počtu zpožděných či ztracených zavazadel aktuálně sledujeme výrazně zvýšenou poptávku po pojištění, které tato rizika kryje,“ řekl Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny. Výhodou je, že pojištění zpoždění zavazadel obsahují již základní varianty cestovního pojištění.

Finanční odškodnění 

Využít ho lze v situaci, kdy klientovi nedorazí včas zavazadla do jeho destinace. Klient má pak po určitém čase nárok na nákup náhradních osobních věcí, které pojišťovna uhradí. 

„Současně evidujeme i zvýšenou poptávku po připojištění situací spojených s letem, jako je například úpadek leteckého dopravce nebo odškodnění při zpoždění či zrušení letu, které pro naše klienty zajišťuje společnost Click2Claim,“ říká Vlastimil Divoký.

Obecně ale platí, že v případě zpožděných či zrušených letů je nutné kontaktovat samotné aerolinky, protože právě ony klientům nedodaly službu v objednané kvalitě, a mají tak na starost i řešení celé situace.

Při hlášení škody je zapotřebí předložit letenku či jiný cestovní dokument, písemný doklad od leteckého dopravce s uvedením důvodu a délky zpoždění zavazadel a účty za nákup nezbytných náhradních věcí. 

„Nárok na plnění klientům vzniká, pokud se odbavená zavazadla zpozdí o více než dvanáct hodin po příletu do zahraničí. Za každých dvanáct hodin pak pojišťovna uhradí výlohy na nákup nezbytných náhradních věcí až do výše limitu konkrétní pojistky – nejčastěji deset nebo dvacet tisíc korun,“ popisuje Vlastimil Divoký. 

Pojištění osobních věcí

Dalším pojištěním, které chrání zavazadla, je pojištění osobních věcí, jež se vztahuje právě na odcizení či poškození předmětů osobní povahy. Při krádeži je potřeba situaci nahlásit místní policii a následně informovat asistenční službu pojišťovny. 

V případě poškození či krádeže osobních věcí v ubytovacím zařízení je nutné si od jeho provozovatele vyžádat písemné potvrzení. Při vykradení auta je zapotřebí potvrzení policie o zabezpečení vozidla a jeho poškození při násilném vniknutí. „Okolnosti vzniku škody je vždy nejlepší zdokumentovat pořízením fotografií. Při hlášení škody pak přiložte kopie účtů za věci, za které požadujete náhradu,“ radí Vlastimil Divoký z RVE Evropské pojišťovny. 

S nahlášením škody doporučujeme neotálet. Jak klienti, tak pojišťovny ocení co nejrychlejší vyřízení události. V posledních letech přibývá lidí, kteří pomocí mobilů hlásí škody již během dovolené. Nahlášení škody je tak otázkou jen několika kliknutí. „Ze zákona ale platí tříletá lhůta, během které stačí škodu nahlásit. Klienti tak mají dostatek času na vyřízení celé události,“ dodává Vlastimil Divoký.