Cestovky v těžké situaci. Přežije jen ten, kdo se přizpůsobí

V cestování začala nová éra. Kanceláře hledají cesty z krize.

Cestovky v těžké situaci. Přežije jen ten, kdo se přizpůsobí
Šéf cestovky Delfín travel Tomáš Hubka říká, že univerzální recept na přežití krize neexistuje. Každý musí reagovat okamžitě a přizpůsobit se. | Tomáš Novák týdeník HROT

Cestovní kancelář Delfín travel je jednou z těch, které byly při nástupu koronavirové krize zasaženy mezi prvními. Specializuje se na zájezdy pro seniory – ekonomicky i zdravotně citlivou skupinu obyvatel – a její první vyhlídky proto nebyly růžové. Nyní už její šéf Tomáš Hubka ví, že situaci zvládne, i když, jak předpovídá, trh kolem něj se velmi změní. A v posledních týdnech do něj výrazně promluvila i Evropská komise, která Česku, stejně jako dalším státům, vytýká praxi s vouchery. Velká část klientů se kvůli nim nemůže dostat k vrácení peněz a musí je využít na další zájezdy.

Mluvte s nimi

„Je zde bezesporu řada subjektů napříč cestovním ruchem, které mají velké závazky a je otázkou, zdali budou schopny dostát plnění vůči konečnému klientovi,“ zamýšlí se nad změnou trhu šéf Delfín travel. Má na mysli především cestovní kanceláře, letecké a autobusové dopravce či poskytovatele ubytování. „Nepřežije ten nejsilnější, ale ten, kdo se nejrychleji přizpůsobí nově nastalé situaci,“ říká.

Právě na příkladu Delfínu se dá změna myšlení cestovek dobře ilustrovat. S jádrem svého klientského portfolia, tedy seniory, začali lidé z firmy osobně jednat o každém jejich zájezdu. Bylo to nutné, protože právě lidé nad 65 let mají vedle dalších skupin ze zákona právo na to vrátit voucher a chtít peníze nazpět. Výsledkem bylo, že 40 procent klientů zachovalo firmě věrnost – vzali si voucher nebo vybrali jiný zájezd.

Šedesátiprocentní výpadek samozřejmě není skvělá zpráva, ale při pohledu na celý trh je to úspěch. „U nás mají klienti od prvopočátku tři možnosti. Buď přesun na jiný termín či zájezd, nebo voucher a v případě, že jim tyto dvě varianty nevyhovují, tak obratem zasíláme peníze klientům na účet. Zisky z minulých let jsme neproinvestovali, a tudíž nyní můžeme plnit závazky vůči našim koncovým klientům a dodavatelům,“ popisuje Tomáš Hubka.

To souvisí s dalším symptomem krize, a to pomocí státu. Delfín ji nečerpá a situaci zvládá, i když je zřejmé, že za pomoc by byla firma vděčná. Problém je v tom, že firma sídlí v Praze, a  tak se jí netýkaly první dvě vlny pomoci v programech Covid I a II. Covid Praha byl zahlcen žádostmi zhruba za devět minut a třetí vlna bankovních záruk Covid III se komplikuje. „Další kolo podpory již běží a pokud se nepletu, je to zatím pouze mediálně. Bohužel neznám nikoho, kdo by uspěl,“ říká majitel cestovky. 

Evropa proti voucherům

Novou dobu budou doprovázet i potíže leteckých společností a legislativní zásahy Evropy. Jeden z posledních zástupce tuzemského cestovního ruchu nepotěšil. Evropská komise adresovala dopis ministryni pro místní rozvoj Kláře Dostálové s informací, že český „lex voucher” odporuje evropskému právu. Podobná je situace ve většině evropských zemí, které obdobný zákon přijaly, aby ochránily cestovní kanceláře. Komisi vadí, že stát obor zachraňuje za peníze klientů cestovek, z nichž velká část nemá šanci vrátit vouchery a vzít si částku za zrušený zájezd zpět.

Vedle cestovek se proti nápadu postavila i jejich asociace. „Z pohledu AČCKA se Evropská komise od ČR a dalších zemí nepochopitelně dožaduje vysvětlení, namísto vlastní včasné konkrétní iniciativy pro funkční evropské řešení,“ reagoval Roman Škrabánek, prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Česká právní úprava podle něj významně napomáhá záchraně cestovních kanceláří, jejichž činnost je nyní zcela paralyzována. 

Zavedení mechanismu odloženého čerpání služeb formou poukazů je zatím jedinou pomocí, která je pro cestovky dosud k dispozici. V evropském srovnání je český zákon navíc mimořádně šetrný. Do zákona byl na rozdíl od jiných zemí EU implementován výrazný sociální prvek v podobě početných skupin chráněných osob, které mohou poukaz odmítnout.

Před krizí si v Česku zaplatilo letní dovolenou zhruba půl milionu lidí. Cestovky peníze z většiny poslaly jako zálohy za ubytování či dopravu hotelům či autobusovým, lodním a leteckým přepravcům. V souhrnu šlo o 2,9 miliardy korun.

Týdeník hrot

  • Zlatí hoši a Babiš
  • Nejsou lidé přemnožení?
  • Past na Alzáka
Objednat nyní