Vypukne další očkovací šílenství? Moderna finišuje hned tři nové vakcíny

Konec pandemie covidu-19 se negativně projevil v příjmech velkých farmaceutických firem. Ty, které vyvinuly celosvětově podávaná očkování proti koronaviru, nyní hledají cesty, jak posílit svůj byznys. Moderna oznámila, že do poslední fáze studií přecházejí hned tři nové vakcíny.

Konec pandemie covidu-19 se negativně projevil v příjmech velkých farmaceutických firem. Ty, které vyvinuly celosvětově podávaná očkování proti koronaviru, nyní hledají cesty, jak posílit svůj byznys. Moderna oznámila, že do poslední fáze studií přecházejí hned tři nové vakcíny.

Celý článek
0

Do Legolandu už jen na podzim a v dešti? Vlastník se rozhodl zavést dynamické ceny

Zábavní parky a jiné atrakce majitele Legolandu – firmy Merlin Entertainments – stále netáhnou tolik lidí jako před covidem. Naplnit poloprázdné kasy zábavního impéria má zavedení dynamických cen.

Zábavní parky a jiné atrakce majitele Legolandu – firmy Merlin Entertainments – stále netáhnou tolik lidí jako před covidem. Naplnit poloprázdné kasy zábavního impéria má zavedení dynamických cen.

Celý článek
0

Rána pro ukrajinskou ekonomiku. Evropa omezí dovoz drůbeže, vajec a cukru

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Celý článek
0

Česko v rámci předsednictví EU zvažuje omezit práva pasažérů aerolinek

Právo na kompenzaci za zpožděný let by cestující mohli mít až po pěti hodinách místo tří. Počítá s tím neschválený návrh z roku 2013, který se nyní vrací do hry. 

Česko v rámci předsednictví EU zvažuje omezit práva pasažérů aerolinek
ilustrační foto | 1000 Words / Shutterstock.com

Na evropských letištích se v letním chaosu hromadí cestující, jejichž lety se o mnoho hodin zpozdily nebo je aerolinky úplně zrušily. Zpozí-li se let o více než tři hodiny, mohou od dopravce požadovat odškodnění ve výši 250 až 600 eur. To platí téměř dvě desetiletí. Nyní by se však pravidla mohla změnit v neprospěch pasažérů. Podle magazínu Politico v rámci českého předsednictví znovu ožila utichlá debata o úpravě práv v letecké dopravě. 

Podle nejmenované české diplomatky citované agenturou DPA je po letech znovu ve hře návrh, o kterém se bez výsledku jedná už od roku 2013. Ten se na léta zasekl na sporu Velké Británie a Španělska kvůli letišti na Gibraltaru, diskuse se však nikam neposunuly ani po odchodu Británie z Evropské unie. 

Podle přestárlého návrhu by se tak dosavadní tříhodinový limit pro nárok na výplatu odškodnění měl zvýšit na pět hodin. Aerolinky dříve argumentovaly, že tříhodinový interval je příliš krátký a nemají šanci během krátké doby stihnout nahradit porouchaný díl nebo přistavit náhradní letadlo. Vzhledem k vysokému odškodnění často převyšujícímu cenu letenky se jim tak často vyplatí let úplně zrušit. 

„Myslím, že každý bude souhlasit s tím, že pokud zaplatíte za letenku padesát eur a pak dostanete zpět 300 eur, není to správné,“ prohlásil Thomas Reynaert, šéf lobbistické organizace Airlines for Europe, která hájí zájmy aerolinek. Nejde o problém vyvolaný současným chaosem. Podle odhadů Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) dosáhly kompenzace v prvních třech měsících koronavirového roku 2020 ve Velké Británii 9,2 miliardy eur. Dopravci si však na vysoké kompenzace stěžovali už před covidem.

V některých aspektech by se přitom mohla situace pasažérů i zlepšit. Pasažéři by mohli mít například nárok na občerstvení už po dvou hodinách zpoždění místo současných čtyř hodin. Měl by se také vyjasnit pojem, co přesně znamenají nepředvídatelné události, které umožňují dopravcům se kompenzacím vyhnout. Otázka je, zda se změny podaří dotáhnout do konce během zbývajících necelých pěti měsíců českého předsednictví.